Hoppa till huvudinnehåll

"Facebookreklam är som skräppost"

Ung flicka registrerar sig på Facebook Bild: Lehtikuva registrering

Konsumentombudsmannens byrå i Norge har reagerat på den reklam som syns i människors nyhetsflöden på Facebook. En dialog har nu inletts med Facebook för att få bort reklamen.

En rättsprocess är ändå inte utesluten. Enligt konsumentombudsman Gry Nergård går reklamen på Facebook att likställa med skräppost.

- Ju mer reklam man får i nyhetsflödet, desto mer anser vi att det liknar skräppost som skickas som e-post eller sms. För det krävs det samtycke, säger hon.

Utöver att man kontaktat Facebook direkt har byrån också varit i kontakt med EU-kommissionen för att få en analys om Facebook också bryter mot EU-lagstiftningen. I det här skedet går det inte att utesluta en rättsprocess mot Facebook.

- Det är möjligt, men det ligger längre fram i tiden, säger Nergård.

I Finland är läget lite annorlunda. Här tolkas lagstiftningen som så att Facebook får annonsera också utan att människor ger sitt tillstånd på förhand. Konsumentverket håller ändå ett vakande öga över Facebook.

Facebook: Alla vill veta vad deras vänner gillar

Vid Facebook är uppfattningen ändå att användarna vill ha den här typen av marknadsföring.

"Alla vill veta vad deras vänner gillar. Det är därför vi parar ihop vänner med annonser", skriver bolaget själva.

För användarna finns det ändå en lösning om man inte vill agera mannekäng för olika varumärken. Bland kontoinställningarna på Facebook finns det något som heter Facebook-annonser.

Där går det att meddela att man inte vill bli ihopkopplad med annonserna på Facebook. Det går alltså att hindra att man själv används för marknadsföring, men däremot är det inte möjligt att blockera reklam som har kopplats ihop med ens Facebook-vänner.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes