Hoppa till huvudinnehåll

"Grannkommunerna ska också finansiera Kvarkentrafiken"

Bild: YLE Arkiv vasabåtarna

På måndag beslöt Vasa stadsstyrelse att satsa ytterligere 1,5 miljoner euro i rederiet NLC Ferry, som efter nyår ska trafikera Kvarken. Men vilken är grannkommunernas beredskap att delta i Kvarkenrederiet?

- Det är självklart att också grannkomunerna måste vara med då man gör såna här regionala satsningar, säger Lars-Erik Gästgivars (SFP), kommunfullmäktigeordförande i Korsholm.

Mikko Ollikainen, vikarierande kommundirektör i Malax, säger att man i alla regionens kommuner nog förstår betydelsen av att trafiken fungerar, men:
- I det här frågan har Vasa inte ens varit i kontakt med Malax kommun, utan det är en överenskommelse mellan Vasa och Umeå, säger han.
Han hänvisar också till tidigare infrastrukturprojekt där Malax deltagit, såsom elektrifieringen av Vasabanan.

Att stad och kommun satsar på Kvarkentrafiken räcker ändå inte. Det behövs statliga pengar och regeringens stöd, säger Gästgivars.
- Det är en av de få saker som konkret står i regeringsprogrammet att Kvarkentrafiken garanteras under regeringens mandatperiod, säger han.
Mikko Ollikainen hoppas att svenska staten också skulle engagera sig och delta i finansieringen.

Det kommande svaveldirektivet för sjöfarten är ytterligare en orsak att hålla Kvarkentrafiken igång, säger Gästgivars.
- Kan vi få våra exportvaror att gå en kortare väg över Kvarken kommer direktivet att påverka mindre, säger han.
På svenska sidan kunde godset sedan lastas om och fraktas ner till Europa på räls.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten