Hoppa till huvudinnehåll

Finska modetidningar styrs av L'Oreal

Bild: Yle loreal

Skönhetsjournalister medger att de stora företagen inom skönhets- och modebranschen dikterar vad som skrivs i de finländska dam- och modetidningarna. Journalisterna får gratis lyxresor, gör upp hemliga kontrakt med annonsörer och marknadsför sedan de största företagens produkter.

Anonyma journalister berättar för A-studios reporter Sanna Ukkola att modeföretagen noggrant följer med vad tidningarna skriver. Om det förekommer kritik mot deras produkter, eller om de tycker att det skrivs för lite om dem, kan företagen sluta annonsera.

Enligt de journalister som Ukkola talat med har modejätten L'Oreal närmast en monopolställning, och därför måste modetidningarna stryka dem medhårs. L'Oreal äger bland annat Giorgo Armani, Lancôme, Yves Saint Laurent, Victor & Rolf, samt Biotherm.

Tidskrifternas förbund: Förhållanden mellan redaktioner och företag inget problem

På tidskrifternas förbund ser man ingen dramatik i avslöjandet om att mode- och damtidningars innehåll ofta styrs av skönhetsföretagens intressen. Överenskommelser om artiklarnas innehåll godkänner förbundet ändå inte.

Tidskriftsförundets ordförande Mikko Hoikka säger att det viktiga är att läsaren kan skilja på reklam och journalistiskt material. Han påpekar att tidningarna lyder under de journalistiska reglerna.

Hoikka ser inga problem i att journalister tar emot dyra lyxresor och produkter om de är centrala för rapporteringen.

Enligt Hoikka har förhållandet mellan företagen som köper reklam och redaktionerna inte setts som något problematiskt inom förbundet. Han säger också att man inte kan veta hur mycket av det som Ukkola skriver i sin blogg stämmer, eftersom källorna är anonyma.

Läs hela Ukkolas blogginlägg: Sanna Ukkola: Viiden tähden toimittajat.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes