Hoppa till huvudinnehåll

Många vill dela reseupplevelser på sociala medier

Bild: Yle/Johanna Burman daniel strömborg

Finländarna är mycket aktiva internetanvändare både vid reseplaneringen och under själva resan. Det är vanligare att köpa resor än till exempel kläder, musik eller dagligvaror på nätet, visar en gallup som gjorts av TNS Gallup.

Finländarna söker mycket information på internet då de planerar sina resor. 61 procent av finländarna besöker hotellens och researrangörernas nätsidor när de planerar en resa. 44 procent använder sig av olika prisjämförelse- och bokningstjänster och 38 procent läser recensioner om olika resmål på internet.

- Över 90 procent av de kunder som köper paketresor uppger att de använder nätet som en informationskälla då de planerar en resa och ungefär 70 procent av försäljningen av paketresor sker via internet. Vid bokningsskedet har ändå telefontjänster och service över disk en fortsatt viktig roll, uppger Tuomo Meretniemi vid Finlands resebyråers förbund (Suomen matkatoimistoalan liitto).

De mest aktiva nätanvändarna vid reseplanering är unga människor, personer med hög inkomst och tjänstemän.

Många upplever att de får aktuell information och tips om resmål via de sociala medierna. Var tredje finländare använder också sociala medier under resan.

70 procent skriver små rapporter och hälsningar från sina resor på de sociala medierna och hälften söker också information på sociala medier under resans gång. Var tredje delar med sig av bilder eller filmer under resan.

1 099 personer besvarade enkäten som gjordes i slutet av november och början av december. Felmarginalen är +- 3 procentenheter.

Läs också