Hoppa till huvudinnehåll

Johanna Koljonen vill ha en nyanserad diskussion om sex

Johanna Koljonen på Mediespråk 2013
Johanna Koljonen på Mediespråk 2013 Bild: Yle/Roger Källman mediespråk

"Prata om det" är namnet på en mycket uppmärksammad kampanj för att diskutera sexuella gråzoner och motarbeta fördomar. Författaren och kulturjournalisten Johanna Koljonen som ursprungligen startade diskussionen på mikrobloggen Twitter, deltog i seminariet Mediespråk i Vasa på lördagen.

Det hela började en dag i december 2010. Johanna Koljonen tyckte inte om hur massmedia skrev om sex och sexbrott. Hon tänkte att det vore bra underlag för en fortsatt diskussion om folk skulle skriva om faktiska upplevelser i stället för att hålla på med det implicita "man vet ju att det är så här..."
- Jag tänkte att det vore bra om många berättade om sina erfarenheter samtidigt, för då är det inte lika pinsamt, säger hon.

Koljonen sände via mikrobloggen Twitter ut en förfrågan om det fanns fler som var villiga att dela med sig av dåliga sexuella erfarenheter. Det tog inte länge förrän svaren och berättelserna började rulla in. Inläggen i debatten fick hashtaggen #prataomdet.
- Efter två dygn så var antalet deltagare uppe i hundratals, ja tusentals, säger Koljonen.
Koljonens eget bidrag "Dags att prata om det" publicerades på Dagens Nyheters webbplats den 18 december 2010.

Från tweets och bloggar på nätet spred sig kampanjen till tidningar, TV och radio. Det har också getts ut en antologi med ett trettiotal prataomdet-texter.
- Det här är inte ett feministiskt projekt, säger Koljonen, utan ett människoprojekt för att komma bort från alla fördomar.

Besök också: Webbplatsen för Prata om det.

Läs också: Dags att prata om det", Johanna Koljonens berättelse som startade hela debatten

Hashtaggen #prataomdet på Twitter (du behöver inget Twitterkonto för att läsa inläggen!)

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten