Hoppa till huvudinnehåll

Internetbanken inte till för alla

Bild: Nordea bankkund

Trots att man nuförtiden förväntas sköta sina dagliga bankärenden allt mer på internet så ger bankerna ofta inte kunder med betalningsanmärkningar tillgång till banktjänster på nätet.

Det här är Konsumentverket mycket kritisk till. Myndigheten säger att alla finländare borde ha rätt till ett nätbankskonto.

Johanna är 45 år och arbetslös. Hennes man är sjukskriven och de har båda fått flera betalningsanmärkningar på sistone. När banken fick veta det här raderades parets användarkonton på webben.

- Det gjorde att vårt liv blev svårare. Vi kan bara betala räkningar över disk i banken, och det kostar två euro per räkning. Så för tio räkningar tvingas vi betala 20 euro. Den närmaste banken ligger flera kilometer hemifrån. Och till råga på allt måste vi vanligen köa minst en halvtimme i banken, säger Johanna till Svenska Yle.

Hon vill vara anonym och egentligen heter hon något annat. Personliga skuldproblem är en så känslig fråga att få drabbade vill tala om det offentligt.

Men Johanna är inte ensam. Närmare 350 000 finländare har betalningsanmärkningar och antalet har ökat på sistone. Många har också flera anmärkningar och för dem är det ofta omöjligt att få tillgång till banktjänster på nätet.

Många klagomål om saken
På Konsumentverket har man fått in många klagomål om sådana här situationer. Paula Hannula är finansexpert där och kritisk till bankernas ovilja att låta vissa kunder ha internetbank. Hon efterlyser en lagändring så snart som möjligt.

- Alla finländare borde ha rätt till nätbanksservice i det moderna samhälle vi lever i, säger Hannula.

Hon tillägger att internetbanken dessutom har blivit allt viktigare för att man ska kunna identifiera sig på olika webbsidor på internet; till exempel på myndigheternas e-tjänster.

Finansbranschens centralförbund förklarar att internetbanken inte räknas som en grundläggande banktjänst såsom betalkort (Visa Electron) och bankkonto; därför är det möjligt för bankerna att välja vem de har som kund. Förbundet poängterar att en enda betalningsanmärkning inte är ett hinder för att få internetbank, men att flera anmärkningar ofta är det.

Varför nekas kunderna?
Men varför är det egentligen problematiskt att ge sådana här kunder tillgång till bankens nättjänster? Nätbanksanvändaren kan ju till exempel inte få sitt brukskonto eller sparkonto på minus.

Direktör Helena Laine på Finansbranschens centralförbund förklarar att de nuvarande nätbankerna i många fall är så avancerade att användaren kan göra mycket mer än att bara betala räkningar. Via användarkontot kommer man ofta också åt många andra banktjänster.

- Det kan till exempel vara frågan om att nätbanksanvändaren kan öppna ett konto med kreditmöjlighet, säger Laine.

Banken vill därför hålla kunder med betalningsanmärkningar borta från internetbanken helt och hållet. Men om det är det här som är problemet - skulle det då inte vara en bättre lösning att begränsa funktionerna i internetbanken för vissa användare?

- Ja, det skulle kunna vara en bra idé att förändra internetbankerna så att fler användare riskfritt kunde släppas in. Men det kräver förstås stora ändringar i datasystemet.

Finansbranschens centralförbund kommenterar inte Konsumentverkets krav på att ge alla finländare tillgång till banktjänster på nätet, men förbundet säger att man frivilligt kan överväga att ge bankerna nya rekommendationer; i samråd med myndigheterna.

- Det kan vara skäl att omvärdera vilka personer som borde kunna få tillgång till banktjänster på nätet, säger Laine.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes