Hoppa till huvudinnehåll

Finaviachef sågar flygplatsplaner i Hangö

Flygplan som lyfter från flygfält.
På hangös nya plats kunde också större plan land, säger Hangös stadstyrelseordförande Jouko Kavander (SDP). Flygplan som lyfter från flygfält. Bild: EPA/MICHAEL REYNOLDS flygplan,flygindustrin

Det är helt orealistiskt att bygga en ny flygplats på Hangö udd, säger Finavias Joni Sundelin. I Hangö lever flygplansdrömmarna vidare trots det.

- Hangö är fortsättningsvis ett bra alternativ för en ny flygplats.

SDP:s Jouko Kavander i Hangö
Stadsstyrelseordförande Jouko Kavander (SDP) säger att, en flygplats kunde byggas i Hangö. SDP:s Jouko Kavander i Hangö Bild: YLE/Petra Thilman kavander

Det anser socialdemokraten Jouko Kavander som är stadsstyrelsens ordförande i Hangö.
Finavias Joni Sundelin säger däremot att det är helt orealistiskt att fundera på att bygga en ny flygplats i Hangö. Han är chef för flygplatsnätet i Finland.

- Det är nog inte aktuellt att ta upp en ny flygplats till diskussion. Ser man på helheten och de kostnader som en flygplats medför, så är det nog inte realistiskt att tro att en flygplats skulle byggas på Hangö udd., säger Sundelin.
Enligt honom har det statsägda flygtrafikbolaget Finavia, bolaget som ansvarar för alla flygplatser i landet, för tillfället jobbar med flyplatsstrategin och har fullt upp att se över framtiden för de 25 flygplatser som finns i landet.
Han säger, att det under hans tid i Finavias tjänst att Hangös planer inte har diskuterats. Sundelin säger, att det är dyrt med flygplatser.
- Flygplatsens storlek inverkar inte särkilt mycket på de fasta kostnader en flygplats har. De fasta kostnaderna är mycket höga, säger Sundelin.

Lågpris- och frakttrafik

Enligt Kavander kunde flygplatsen användas för såväl lågprisflyg som frakttrafik.Också pilotskolning kunde göras där.

Jouko Kavader tror att man kunde bygga en lite större flygplats på Hangö udd.

- Landningsbanorna kunde vara ganska stora, åtminstone så stora att också sådana flygplan som armén använder då de transporterar trupper till FN-uppdrag kunde landa och lyfta, säger Kavander.

Han säger, att det inte skulle vara nämnvärt dyrare att bygga landningsbanorna också för större flygplan. Kavander säger, att bygga byggnaderna i anslutning till en flygplats är mycket dyrare att bygga än landningsbanorna.

- Till exempel grundvattenisoleringen blir inte nämnvärt dyrare för en bana som kan ta större flyg.

Väster om Visko

Hur markägarna ställer sig till flygplatsplanerna är öppet, den nya flygplatsen som enligt Kavanders tankar, skulle komma väster om Visko och nordost om Koverhar. Den ena landningsbanan skulle sträcka sig från Koverhar mot vindmöllorna den andra från Henringsberg mot Visko.

Samarbete med Raseborg

Stadsstyrelseordförande Kavander säger att en flygplats har planerats med och kunde byggas i samarbete med grannstaden Raseborg.

Raseborgs stadsdirektör Mårten Johansson säger att Raseborg fortsättningsvis är intresserat av att medverka i flygplatsprojektet, men att det nu inte har kommit fram något nytt och konkret i saken.

- Grundattityden är den att vi är intresserade om flygplatsplanerna tas upp på nytt, säger Mårten Johansson.

Flygplats ger lyft för hela regionen

Huruvida den nya stadsstyrelsen i Hangö, som tillträdde vid årsskiftet, är för eller emot planeringen av en flygplats till Hangö, vet Jouko Kavander inte.

- Ännu har jag inte tagit upp ärendet på nytt, men jag tror det kanske inte är helt omöjligt att tanken får understöd. Jag tror att det kunde bli en ganska jämn omröstning i stadsstyrelsen i frågan, säger han.

Han anser att en fungerande flygplats med persontrafik skulle ge ett upplyft för såväl Hangö som Raseborg.

- Visst skulle det betyda att människor skulle stanna för att handla och äta i Ekenäs och Karis, tror Hangös stadsstyrelseordförande Jouko Kavander.

År 2010 levde planerna starkt i Hangö
Motstånd mot planerna fanns också i Hangö

Läs också

Nyligen publicerat - Västnyland