Hoppa till huvudinnehåll

Nolltolerans är ett minne blott

Det blir vanligare med så kallade smakare i trafiken, uppger Trafikskyddet.

Tidigare rådde nolltolerans i trafiken i Finland, men i och med att alkoholkulturen förändras finns det allt fler förare som har druckit lite och ändå sätter sig bakom ratten.

- Smakarna innebär att hela vår trafikkultur förändras, säger Trafikskyddets forskningschef Juha Valtonen. För 20-30 år sedan var nolltolerans vanligt, men dryckesvanorna har ändrats i mer europeisk riktning.

- Inställning till rattfylleri är ändå oförändrad. Finländarna fördömer körning i fyllan och en majoritet vill också skärpa straffen för rattfyllerister, framhåller Valtonen.

Anmälningarna har ökat

Det har också blivit vanligare att man anmäler rattfyllerister till polisen. Många väljer att anmäla anonymt, men tröskeln är lägre än tidigare för familjemedlemmar att ringa upp polisen när någon i familjen satt sig vid ratten i berusat tillstånd. Det här är bra för det räddar liv, uppger Trafikskyddet.

De studerande vid yrkeshögskolan Arcada Yle Nyheter har talat med medger att de räknar ut hur mycket de kan dricka för att ändå kunna köra.

- Vi räknar nog hur mycket vi dricker, säger Thomas Nylund, hemma från Kyrkslätt. De flesta har en alkometer, och en del har många för att kunna jämföra blåsresultat. Det gäller att inte blåsa över den tillåtna promillehalten för att undgå böter, säger han.

Annat på landet med långa avstånd

Nylund, som i dag bor och studerar i Helsingfors betonar också skillnaderna mellan tätort och landsbygd.

- Vägen hem kan vara lång och kollektivtrafiken fungerar inte. Vem vill sova i bilen, frågar han. I stället kör man 10 - 15 km för att komma hem - trots att man har druckit, medger han.

Pamela Manninen säger att nolltolerans gäller för henne och hennes vänner.
- Behöver vi skjuts har vi en helnykter chaufför, säger hon.

- Jag har dessutom just gått igenom andra skedet av mitt körkort och där har vi talat om de här sakerna, säger hon. Jag har nog delvis ändrat åsikt i de här frågorna.

Hög tröskel att ange kompis

Tröskeln till att ange en ung kompis som druckit för mycket för att köra känns ändå hög för de båda Arcadastuderandena. Dels vill man inte stöta sig med sin vän - dels vill man inte att en eventuell angivning ska leda till fler problem, vilket det ibland gör.

Människor i glesbygden tar fler risker då det inte finns poliser som kunde ta fast dem, säger Pamela Manninen. Därför är det vanligare att köra berusad för man vet att risken att bli fast är liten, säger hon.

- Jag skulle aldrig anmäla någon, tror jag. Jag skulle försöka ta bort nycklarna och försöka hindra honom eller henne från att köra. Jag skulle vara en bättre vän om jag gör så. Jag tar nycklarna och du kör ingenstans, så skulle jag säga, funderar Manninen.

Passagerarna har också ett ansvar

- Det är bra att anmälningarna till polisen har ökat men jag skulle inte göra det, fortsätter Manninen. Jag ringer hellre till den berusade chaufförens flick- eller pojkvän eller till och med till föräldrarna.

- De som åker med i bilen har också ett ansvar, och alla är säkert inte lika berusade som chauffören. De måste också kunna säga ifrån, säger Manninen.

Hon jämför situationen med en skolkompis som kastar en snöboll på en annan.
- Går jag till läraren för att skvallra eller till den som har kastat snöbollen och försöker övertala honom eller henne att inte göra det. Som vän går jag hellre till den som kastat snöbollen, motiverar hon.

Vad tycker Du? Vilket ansvar har man att förhindra berusade förare att sätta sig bakom ratten? Skulle du anmäla honom/henne till polisen? Kommentera gärna!

Många unga skadas i rattfylleriolyckor, se nya siffror från Trafikskyddet!

Här åker rattfylleristerna fast - se karta!

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes