Hoppa till huvudinnehåll

Bilmärket som tog över Europa - se kartan

En Golf av senaste snitt klar att rulla ut från fabriken i Zwickau, Tyskland. Bild: EPA / Hendrik Schmidt vw golf

Volkswagen dominerar personbilsmarknaden i Europa. Och allt fler fransmän och italienare vill köra tyskt.

I början av 90-talet var finansexperterna och -tidningarna färdiga att avskriva Volkswagen. Tråkiga produkter, ett Tyskland i ekonomisk kris efter återföreningen och konkurrenter med effektivare produktionsmetoder hade drivit det anrika märket till ruinens brant.

Nu är läget precis tvärtom: Volkswagen är så framgångsrikt att det ständigt lyfts upp som inspirerande exempel då man grubblar över hur Europa ska ta sig ur krisen.

De mest sålda bilarna 2012 i Europas länder

Miraklet tillskrivs ofta österrikaren Ferdinand Piëch som tog över VW då bolaget år 1993 bara stod tre månader från konkurs. Den nya aggressiva chefen inledde med att skära ner arbetsveckan (och resulterande löner) från 35 till 28,8 timmar och lyckades sänka kostnaderna utan att mista kompetens. Men framför allt är Piëch känd som visionär och ingenjör med fingrarna med i spelet i utvecklingen av modeller som VW New Beetle och Bugatti Veyron.

Genom att köpa Bugatti, Porsche, Bentley och Lamborghini har VW blivit stort inom lyxsegmentet där de franska konkurrenterna inte har mycket att erbjuda. I andra änden av VW-koncernens prisskala finns flärdfria Skoda, en framgång bland prismedvetna finländare och östeuropeer - men också exempelvis schweizare.

Volkswagen är också extremt bra på det kostnadsbesparande komponenttänket. Vitt skilda VW-, Skoda-, Seat- och Audimodeller innehåller samma delar och bygger på skalbara plattformar som kan anpassas för olika storlekars bilar och olika drivsätt, inklusive eldrift.

Men den största nyckeln till framgång är marknadsföringen. VW spelar hänsynslöst på klichébilden av tysk ingenjörskonst och kan ta mera betalt för sina bilar än konkurrenterna utan att det påverkar försäljningen.

Hur kan Renault slå tillbaka?

Fransmännen och italienarna har dock inte ännu övergivit sina egna märken. Renault och Fiat regerar fortfarande i sina respektive hemländer, men allt mindre övertygande. Volkswagen kniper allt större marknadsandelar.

Bilentusiasterna vill ändå inte ha ett ensidigt Europa med idel silverfärgade Golfar. Frågan är vem som kan stoppa deras framfart. Den franska bilindustrin levererar just nu mera uppsägningsnyheter än nya modeller och utsikterna fortsätter vara dystra. Kostnaderna för arbetskraft beräknas vara dyrare i Frankrike än i Tyskland och de franska fabrikerna är sämre på att använda billiga underleverantörer i Östeuropa.

VW tar alltså mer betalt för bilar som kostar mindre att tillverka - svårslaget koncept.

De japanska märkena verkar försäljningsmässigt stampa på stället. Kineserna har trots mycket hype inte ens riktigt landstigit, utom i ett par östeuropeiska länder.

Det finns ändå ytterligare två märken som kommer starkt: sydkoreanska Hyundai och Kia.

Källor:
Best selling cars blog
Näringslivets delegation: Elämänlaadun supervalta - 19 eurooppalaista ratkaisua talouden ja kulttuurin pulmiin

Läs också

Nyligen publicerat - Utrikes