Hoppa till huvudinnehåll

Ekoköttsproducent: Konsumenten kan tänka själv

Löfmarks köttdisk
Löfmarks köttdisk Bild: YLE/Mira Myllyniemi löfmarks köttdisk

Hästköttsskandalen kan öka intresset för ekologiskt och närproducerat kött. Men någon stor ekoköttskampanj är inte att vänta, konsumenten är smart och inser själv hur man får tag på ren mat, säger ekoköttsproducent.

Steve Nyholm är ekosvinfarmare i Munsala och aktiv inom olika projekt för ekologisk mat. Han är bland annat ordförande i Svenska Österbottens ekologiska förening. Nyholm säger att skandaler av det här slaget brukar få folk att tänka om.

- Intresset för ekologiskt och närproducerat kött ökar hela tiden. De stora kedjorna vill hela tiden ha mer ekologiska alternativ i sortimentet.

Enligt Nyholm är ekologisk och närproducerat kött ett bra val för den som vill veta vad man stoppar i sig. I bästa fall kan man veta exakt från vilken gård köttet kommer. Vid ekologisk köttproduktion är också karenstiden för medicinerade djur dubbelt så lång som inom den konventionella köttproduktionen. Man får alltså inte slakta ett ekodjur förrän 28 dagar efter medicinering, mot 14 dagar i vanlig produktion.

Skandaler av det här slaget är inget som ekoköttsproducenterna tänker utnyttja desto mer. Enligt Nyholm gäller det bara för producenterna att marknadsföra sina produkter i normal ordning, resten sköter konsumenterna om.

- Konsumenterna kan nog tänka själva och dra sina egna slutsatser.

Hör mer i Radiohuset i Radio Vega efter kl. 16:35!

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes