Hoppa till huvudinnehåll

"Det går åt helsike för skärgården och skärgårdsborna"

Fartyget Nordic Duck hör till de äldsta i skärgården och trafikerar på Pargas södra ruttområde. Bild: Yle/Jesper Alm nordic duck

Upphandlingen av förbindelsebåtstrafiken har orsakat mycket uppståndelse på sistone. Till exempel i Åboland har rederiernas rutter upphandlats på nytt – men inget av de nya kontrakten gäller i mer än fem år. Den här utvecklingen oroar och förargar skärgårdsborna.

– Jag har ingen förståelse för de kommentarer som fällts av statens ministrar i den här frågan, säger företagaren Kurt Kronehag. Fortsätter vi i samma takt och med samma upphandlingspolitik går det åt helsike med både skärgården och skärgårdsborna.

Kronehag får medhåll av mjölkbonden Andreas Johansson i Heisala.

– Ibland känns det som varken politikerna eller tjänstemännen har förståelse för vad det innebär att bo och jobba i skärgården, säger Johansson. Debatten kring förbindelsebåtstrafiken har pågått i tiotals år men trots det går utvecklingen bara mot det sämre.

Vid årsskiftet inledde flera nya rederier sin verksamhet i den åboländska skärgården. Då kontrakten som förhandlats inte är längre än fem år har rederierna inte möjlighet till investeringar vilket i nuläget lett till att några av fartygen som är i trafik är över 50 år gamla.

– Jag skulle gärna se den punkt eller förordning som verkligen förbjuder kontrakten från att vara längre än fem år, säger Kronehag.

Enligt Johansson känns det konstigt att staten kan bygga motorvägar och lägga ut skötseln på entreprenad på över 30 år men då det gäller förbindelsebåtstrafiken är gränsen fem år.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes