Hoppa till huvudinnehåll

Sauri: Naturgasbussarna säljs för att de krånglar

Pekka Sauri säger att naturgasbussar också ska användas i Helsingfors i framtiden, trots Helbs försäljningsplaner. Bild: Helsingfors stad pekka sauri

Bussbolaget Helsingfors busstrafik (Helb) säljer huvudstadsregionens enda naturgasbussar på grund av ekonomiskt trångmål. Enligt biträdande stadsdirektör Pekka Sauri säljs bussarna ändå främst för att de fungerar så dåligt.

- Naturgasbussarna krånglar hela tiden och det verkar som om de inte tål våra vinterförhållanden, säger Sauri. De är dubbelt så dyra att serva som vanliga dieselbussar, och därför godkänner vi försäljningsbeslutet.

"Ingen katastrof"

Det är Helsingforsregionens trafik (HRT) som bestämmer kriterierna för bussarnas miljövänlighet. Naturgasbussarna är miljövänliga och till exempel småpartikelutsläppen är mindre än i dieseldrivna bussar.

- Helbs planer på att sälja naturgasbussarna är ingen katastrof, säger Reijo Mäkinen som är chef för trafiktjänster vid HRT. Bussarna som ska säljas är lite äldre och de nya dieselbussarna, som flera bussbolag kör med, är ungefär lika miljövänliga. Vi kommer nog att kunna lösa den här situationen utan att utsläppen ökar.

Helb äger för tillfället 47 naturgasbussar, som ska alla nu säljas och ersättas med moderna dieseldrivna bussar. Arrangemangen för gasbussarna vid Brunakärrs depå kommer ändå att lämnas kvar, ifall det i framtiden finns möjligheter att köpa pålitligare naturgasbussar.

- Det är möjligt och till och med sannolikt att man i framtiden igen kommer att använda naturgasbussar, säger Sauri. Bussteknologin utvecklas hela tiden, och för tillfället verkar hybridbussar vara det mest miljövänliga alternativet.

Även elbussar en möjlighet

I Esbo testar bussbolaget Veolia Finland för tillfället elektriskt drivna bussar tillsammans med statens tekniska forskningscentral VTT. Under hösten har en kinesisk elbuss testkörts på busslinjen 11 i Esbos interna trafik. Målet är att utreda om elbussarna klarar av de finska väderförhållandena.

- Elbussarna är en realistisk möjlighet för regiontrafiken i framtiden, men det krävs mer än en lösning för att faktiskt minska på utsläppen, säger Mäkinen.

HRT strävar efter att minska kollektivtrafikens närutsläpp med 80 procent och att halvera koldioxidutsläppen fram till år 2018.

Vid konkurrensutsättningen av busslinjerna värderas fordonens utsläpp, och i höst kommer redan hälften av kollektivtrafiken i huvudstadsregionen att köras med lågemissionsbussar.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen