Hoppa till huvudinnehåll

Hör Cannesvinnaren Ken Loach tala om film, politik och arbetarklass

Ken Loach i Cannes
Ken Loach i Cannes. Ken Loach i Cannes Bild: epa/GUILLAUME HORCAJUELO Ken Loach

Den brittiska arbetarklasskildraren Ken Loach har vunnit den prestigefyllda Guldpalmen på filmfestivalen i Cannes, med filmen I, Daniel Blake, som handlar om det brittiska välfärdssystemet. Det är Loachs andra Guldpalm. I ett radioprogram från 2013 presenterar Tomas Jansson den brittiska arbetarklasskildraren, och låter Loach själv beskriva sin karriär.

Cannesvinnaren I, Daniel Blake utspelar sig i staden Newcastle där en snickare drabbas av hjärtinfarkt och tvingas in i en tillvaro byggd på arbetslöshetsunderstöd som han tvingas söka jobb som han aldrig kan få för att alls få sina bidrag.

I sitt pristal i Cannes konstaterade Loach att "förtvivlan utnyttjas av högerextremister. Vi måste säga att en annan värld är möjlig och nödvändig att få.”

Englands mest politiska filmregissör

Ken Loach har kallats för Englands mest politiska filmregissör. Han har gjort sig känd för sina arbetarklasskildringar och för en spontan direkt spelstil som känns som om allt som utspelar sig på filmduken faktiskt sker i stunden.

Ken Loach 2013. ken loach

För den breda publiken är han inte lika känd som kollegan Mike Leigh, men filmer som Looking for Eric och The Angel’s Share lär vara bekanta för många, kanske för att de innehöll klart mer komiska inslag än vanligt för en Ken Loach-film.

I februari 2013 besökte den då 76-åriga regissören filmfestivalen i Berlin tillsammans med sitt senaste projekt; dokumentärfilmen Spirit of ’45 som beskriver hur England strax efter andra världskriget byggde upp ett välfärdssamhälle, och hur man senare också rev ner det.

Spirit of '45
Londonbor firar segerdagen 1945, ur filmen Spirit of '45. Spirit of '45 Bild: IWM spirit of 45

I ett gammalt teaterhus i Berlinstadsdelen Kreuzberg berättade Loach om sin film och sin karriär, om hur ”vi träffade läkaren som berättade hur han för första gången kunde sköta ett sjukt barn fast föräldrarna inte hade pengar till läkararvodet”, eller om hur hans favoritarkivscen visar hur Churchill häcklas av sin publik under en valkampanj, för ”även om han efter kriget sågs som ett helgon så byggde hans karriär egentligen på ett krig mot arbetarklassen”, eller om hur han skapat ett arbetssätt som får skådespelarna att verka så genuina och spontana.

Han berättar också om sitt förhållande till socialrealism, och att han tar avstånd från den klichémässigt politiska socialrealismen ”med dedär mekaniska bilderna av arbetarklass i rörelse, det är bara ett falskt glorifierande av arbetarklassen, den politiska tradition jag kommer från som ung var socialistisk men anti-stalinistisk”. Eller om hur han med The Angel’s Share ville ”göra en komedi, men samtidigt behålla känslan av vrede över det vi gör med en generation som är fångad i arbetslöshet”.

I programmet av Tomas Jansson medverkar också filmkritikern Krister Uggeldahl.

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje