Hoppa till huvudinnehåll

Påsk ökar försäljningen av kött

Bild: YLE/Frida Lönnroos pajuniemi

Pajuniemis köttförädling i Sibbo säljer nästan hälften av sina produkter under jul och påsk.

- Det är lite mer bråttom nu. Det märks att det är långhelg och butikerna vill ha hyllorna fyllda, säger Fredrik Eklund från Pajuniemis köttfördling i Sibbo.

Påsk betyder att många äter lamm eller får, men Pajuniemis VD Arto Jokinen säger att finländare inte har riktigt har lärt sig att äta lammkött.
- Det säljs kanske 10 000 ton lammkött under påsken. Lammkött är inte så stor del av vår produktion.

Dessutom säljer företaget ungefär 6 000 kilo påskskinka.
- Det är en speciell produkt eftersom den säljs bara i södra Finland och mest i de svenskspråkiga trakterna, säger Jokinen.

Överlag har Sibbo företagets försäljning av kött minskat under det senaste halvåret, men Jokinen tror att marknaden av ekologiskt kött som företaget specialiserat sig på, kommer att växa.
- Jag tror att om tio år har vi nästan fördubblat vår omsättning. Jag tror också att vi kommer att specialisera oss ännu mer på vissa produkter.

Förra årets var Pajuniemis omsättning 12 miljoner euro.

Hör om vardagen på Pajuniemi när Yle Östnyland besöker arbetsplatsen i inslaget.

Läs också

Nyligen publicerat - Östnyland