Hoppa till huvudinnehåll

Afrika inspirerar konstnärer

Antero Topp, Risto Lammin-Soila
Antero Topp, Risto Lammin-Soila Bild: YLE/Marit Lindqvist risto lammin-soila

För drygt tio år sedan hoppade Antero Topp av en karriär som ingenjör och projektchef och idag ägnar han sig helt och hållet åt sin stora hobby, nämligen naturen och fotografering. Fascinationen för fåglar - och Afrika - delar han med bildkonstnären Risto Lammin-Soila, och som bäst kan man bekanta sig med Topps fotografier och Lammin-Soilas konst på Galleri Karaija i Ingå.

Inför intervjun på Galleri Karaija googlar jag Antero Topp för att kolla in fotografier som han tagit – och det visar sig snart att det framför allt är ett fotografi som återkommer på ett flertal olika webbplatser – bl.a. på BBC:s vetenskapssajt och på National Geographics webbplats där fotografiet utsetts till ett av fjolårets bästa fotografier och fotot har också fått hedersomnämnande i en stor internationell fågelfototävling.

Antero Topp
Foto taget av Antero Topp. Antero Topp Bild: Antero Topp antero topp

Fotografiet föreställer en elefant som är totalt omringad, eller kanske man borde säga omflugen och omflaxad av tiotusentals, ja, kanske miljontals fåglar.

När jag stiger in på utställningen ”Out of Africa” på Galleri Karaija i Ingå, får jag genast syn på detta fängslande fotografi och Antero berättar att fotot är taget i Tsavo nationalpark i Kenya, där han reste omkring med en grupp safariturister – redan på långt håll kunde de höra ett öronbedövande tjatter och när de tagit sig fram genom en liten skogsglänta fick gruppen syn på en elefant som stod vid ett vattenhål – plötsligt böljade ett hav av hundratusentals blodnäbbsvävare fram och tillbaka runt elefanten.

Blodnäbbsvävaren väger knappt tio gram, men när tiotusentals fåglar slog sig ner i det intilliggande trädet kunde man se hur grenarna knäcktes under tyngden av fåglarna, berättar Antero.

Skeppsbyggnadsingenjören gick till skogs

Till sin utbildning är Antero Topp skeppsbyggnadsingenjör, men för drygt tio år sedan valde Antero att hoppa av det som han kallar för ekorrhjulet och helt och hållet ägna sig åt sin stora passion sedan barnsben, nämligen naturen – och plötsligt fann Antero sig som reseledare i Afrika.

Vid det här laget har Antero företagit ungefär 50 resor till Afrika tillsammans med olika grupper – till största delen har han varit ledare för safariresor till olika delar av Afrika, men under de senaste åren har han också företagit en del fotograferingsresor där avsikten uttryckligen är att fotografera djur och natur.

Själv har Antero fotograferat flitigt sedan han köpte sin första kamera år 1975 – och när jag frågar honom vad han är ute efter att fånga med kameratuben när han ger sig ut i terrängen, säger han att han inte ägnar sig åt så kallad målsökande fotografering, utan han håller ögonen öppna för allt som rör sig i naturen – och försöker fånga den egna upplevelsen på bild.

På den nu aktuella utställningen på Galleri Karaija hänger ett tiotal av Anteros fotografier som han knäppt under sina otaliga resor i Afrika – på ett fotografi ser vi några stridande strutsar, på ett annat ett lojt lejon som kråmar sig i solen … fotografier där Antero fångat fåglar och djur in medias res, dvs. i händelsernas mitt.

På ett foto kan man se en märkligt skranglig fågel rusa fram över savannen i jakt på en insekt – fågeln ser ut som en korsning mellan en örn och en trana, och Antero upplyser mig om att det är fråga om en sekreterarfågel som jagar en vårtbitare – och här har han lyckats fånga just en sådan rörelse i bilden som han tycker att ett bra fotografi kännetecknas av.

Sekreterarfågeln har ett antal präktiga nackfjädrar som sticker ut från bakhuvudet och namnet sekreterarfågel har fågeln antagligen fått eftersom den ser ur som en sekreterare med ett antal pennor instuckna i knåkan (hårknuten) därbak.

Den resliga fågeln är expert på att fånga ormar, och Antero berättar att det är en präktig syn att se sekreterarfågeln jaga en orm: först lockar fågeln ormen att stegra sig och när ormen reser sig för att gå till attack ger fågeln den en rejäl spark i huvudet.

Enligt Antero är många rädda för att åka till Afrika just på grund av ormarna, men enligt Antero får man skatta sig lycklig om man får syn på en orm under sin vistelse där.

Fågelmålningar med hantverksmässig noggrannhet

När man vandrar runt på utställningen i galleriet kan det vara svårt att se skillnad på Antero Topps fotografier och Risto Lammin-Soilas målningar – så detaljerade och naturtrogna är hans målningar av afrikanska fåglar som savannkungsfiskare, dvärgbiätare, eldvävare och malakitkungsfiskare – granna och präktiga fåglar som är rena drömmotivet för en färgälskare till ornitolog som Risto.

Till vardags jobbar Risto på Sibelius-Akademin som ett slags allt-i-allo, och under årens lopp har han bland annat målat scenografier till ett flertal av Sibelius-Akademins operauppsättningar. Risto har studerat vid Fria konstskolan i Helsingfors, men han föredrar att kalla sig för hantverkare och inte bildkonstnär – också för att hans arbete präglas av hantverkarens detaljerade noggrannhet.

Risto Lammin-Soila
Foto taget av Risto Lammin-Sola. Risto Lammin-Soila Bild: Risto Lammin-Soila risto lammin-soila

Redan som ung grabb i 60-talets Nordsjö blev Risto en ivrig fågelskådare, och fåglarna har också varit hans centrala motiv alltsedan han började teckna och måla på allvar i de tidiga tonåren.

I första hand har han målat finländska fågelarter – men för ett antal år sedan fick han anledning att resa till Mozambique för att hälsa på alla nya släktingar som han begåvats med sedan sonen gift sig med en flicka från Mozambique, och här i de sydöstra delarna av Afrika fick han också lära känna en rik och färggrann fågelvärld som han kände sig tvungen att måla av.

Utställningen ”Out of Africa” pågår på Galleri Karaija i Ingå t.o.m. den 21 april.