Hoppa till huvudinnehåll

Sommarhastigheterna dröjer

Janne Smeds. Bild: YLE/Ulrika Stagnäs-Lund janne smeds,smeds,österbotten

Det dröjer ännu åtminstone en vecka innan vi övergår till sommarhastigheter på våra vägar. Janne Smeds som är trafikinstruktör vid Hälsa& Trafik tycker det är bra.

- Vinterhastigheter väcker alltid mycket diskussion och skulle folk köra lika bra som de argumenterar för varför det är fel med vinterhastigheter så skulle vi inte behöva dom, säger Smeds.

Det som många bilister också tar i beaktande då de kör är att hastighetsmätarna i bilarna i huvudsak visar lite för hög hastighet. Felmarginalen rör sig oftast mellan 5-10 km/h. Enligt Trafikskyddets undersökning vet ungefär hälften av bilisterna exakt vilken felmarginalen är i egen bil.

- Man ligger nog närmare det faktiska 80 km/h i dag eftersom nästan alla har råd med navigatorer som via GPS visar exakta hastigheten, säger Smeds.

Hastighetsmätaren i bilen får visa högre hastighet än vad man kör men aldrig lägre. Det som gör trafiken trög är egentligen sällan den första bilen i kön utan den andra eller tredje som kör så nära att bilar som vill köra om blir tvungna att köra om många bilar på en gång.

Trafikkulturen i Finland är ändå överlag bra jämfört med många andra länder. Internationella handtecken hör inte till vardagen, inte heller tutande och blinkande av lampor.

- Här använder man för det mesta tutan bara för att hälsa på någon man känner, säger Smeds.

Nu på våren är det speciellt viktigt att kolla i vilket skick framrutan egentligen är. Är den mycket repig eller smutsig är det svårt att se vad som händer i trafiken i starkt motljus från solen.

  • Hård blåst i Lappland - över orkangränsen

    Senast mättes lika starka vindar i december 2013.

    Det blåste mycket hårt i Lappland på torsdagen. I Muonio överskreds gränsen för orkan, då det blåste 44 meter per sekund i byarna. Gränsen för orkan går vid 32 meter per sekund.

  • Varför får man missfall?

    Infektion kan vara en orsak till missfall.

    Vad är orsaken till missfall och varför undersöks orsaken först efter tre missfall med samma partner? Erja Hiltunen, specialläkare inom förlossningar och kvinnosjukdomar, svarar på frågorna. Annika Ljungberg, som har varit med om ett fler antal missfall, berättar om sina erfarenheter i X3M:s program Sex & Sånt.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten

  • Anvia blev officiellt Viria

    Inga stora överraskningar under bolagsstämman.

    Vasa läns telefon som blev Anvia heter numera Viria koncernen, namnet slogs fast på en extra bolagsstämma på torsdagen. Viria koncernen har ett nytt verksamhetsområde och en ny strategi jämfört med Anvias telecom sektor som köptes upp av Elisa 2016.

  • Träd på tågbanan nära Kronoby stoppade tågtrafik

    Reparationerna väntas ta flera timmar.

    Ett träd har fallit på tågbanan nära Kronoby. Reparationerna väntas ta flera timmar. Tågen mellan Bennäs och Karleby ersätts med bussar ända till 21.30 torsdagkväll enligt VR.

  • Bilister kritiska till förslag om avgift

    Det är plus minus noll, säger österbottniska bilister.

    Kommunikationsministeriet lade under torsdagen fram sitt förslag om hur beskattningen av trafiken ska förnyas. Vem som gagnas av förslaget väcker frågetecken hos dem som Yle Österbotten har talat med.