Hoppa till huvudinnehåll

Sommarhastigheterna dröjer

Janne Smeds.
Janne Smeds. Bild: YLE/Ulrika Stagnäs-Lund janne smeds

Det dröjer ännu åtminstone en vecka innan vi övergår till sommarhastigheter på våra vägar. Janne Smeds som är trafikinstruktör vid Hälsa& Trafik tycker det är bra.

- Vinterhastigheter väcker alltid mycket diskussion och skulle folk köra lika bra som de argumenterar för varför det är fel med vinterhastigheter så skulle vi inte behöva dom, säger Smeds.

Det som många bilister också tar i beaktande då de kör är att hastighetsmätarna i bilarna i huvudsak visar lite för hög hastighet. Felmarginalen rör sig oftast mellan 5-10 km/h. Enligt Trafikskyddets undersökning vet ungefär hälften av bilisterna exakt vilken felmarginalen är i egen bil.

- Man ligger nog närmare det faktiska 80 km/h i dag eftersom nästan alla har råd med navigatorer som via GPS visar exakta hastigheten, säger Smeds.

Hastighetsmätaren i bilen får visa högre hastighet än vad man kör men aldrig lägre. Det som gör trafiken trög är egentligen sällan den första bilen i kön utan den andra eller tredje som kör så nära att bilar som vill köra om blir tvungna att köra om många bilar på en gång.

Trafikkulturen i Finland är ändå överlag bra jämfört med många andra länder. Internationella handtecken hör inte till vardagen, inte heller tutande och blinkande av lampor.

- Här använder man för det mesta tutan bara för att hälsa på någon man känner, säger Smeds.

Nu på våren är det speciellt viktigt att kolla i vilket skick framrutan egentligen är. Är den mycket repig eller smutsig är det svårt att se vad som händer i trafiken i starkt motljus från solen.

Läs också

Nyligen publicerat - Österbotten

  • Förorenad mark undersöks i Karleby

    Problemavfall efter konkursad läderfabrik undersöks.

    I början på augusti kommer en förundersökning av den förorenade marken i Karleby där Bröderna Brandts Läderfabrik låg att starta. Fabriken i Palo by i Karleby är försatt i konkurs och den nye ägaren till fastigheten upptäckte nedgrävda kemikalietunnor i samband med markarbeten på tomten.

  • Skorstenen på Vasklot i Vasa är en utmaning att riva

    Det 84 meter höga landmärket rivs med en fjärrstyrd robot.

    Nästa vecka kommer man på allvar att börja riva den gamla 84 meter höga tegelskorstenen vid Sockerfabriken på Vasklot i Vasa - ett arbete med många moment och risker. Samtidigt görs jobbet med hjälp av högteknologi.

  • Hög tröskel för polisen att ta till maktmedel

    Johan Boucht, professor i straffrätt, om polisiärt våld.

    Polisen i Finland använder maktmedel med omdöme. Men då det sker kan agerandet tolkas utgående från två olika lagstiftningar, säger Vasabon Johan Boucht som är professor i straffrätt vid Oslo universitet. Hans doktoravhandling om polisiär våldsanvändning kom nu ut i nyupplaga.

  • Ingen utredning om polisens vapenbruk i Vasa

    Det blir ingen förundersökning uppger åklagarämbetet.

    Det blir ingen förundersökning om polisens användning av vapen i Vasa, uppger åklagarämbetet i Salpausselkä. Polisen sköt och skottskadade en beväpnad man natten till i söndags i Vasa.

  • Karlebyföretag fick falska fakturor

    Polisen uppmanar till vaksamhet.

    Åtminstone två företag i Karleby har fått e-post om brådskande betalningar till ett utländskt konto. Polisen uppmanar till vaksamhet.

  • Wärtsilä visade positiva siffror

    Ökad orderingång och omsättning för företaget.

    Wärtsilä delgav sin halvårsrapport på torsdag och det ser ljust ut för företaget. Både orderingången och omsättningen har ökat.