Hoppa till huvudinnehåll

Diesel på upphällningen

Bränslepris: Utveckling 2005 - 2013
Källa: Autoalan tiedotuskeskus, Statistikcentralen Bränslepris: Utveckling 2005 - 2013 Bild: Yle bränslepris

De europeiska raffinaderierna har inte kapacitet att framställa tillräckliga mängder diesel då konsumtionen ökat - och fortsätter öka.

I dag importeras stora mängder diesel från USA och Ryssland, men bägge kranarna hotar att skruvas åt då den inhemska efterfrågan ökar både i öst och väst. Därtill ökar behovet även i Europa, då fartygen allt mer tvingas frångå tung brännolja, till förmån för ett dieselliknade bränsle.

- Jag ser inga lösningar på det här, säger Niklas Hagström, direktör för Teboils direktförsäljning.
Han utmålar ändå olika tänkbara scenarier, där importen från exempelvis Saudiarabien kan ersätta den uteblivna dieseln. En annan utgång är att privatbilisterna i större utsträckning återgår till bensinbilar.

- Man ser redan en viss trend, efter att förändringar i beskattningen gjort dieseln dyrare i förhållande till bensinen, säger Hagström.

Hårt slag för transporterna

För proffstrafikanterna och då speciellt den tunga trafiken är bensin inget alternativ. Hans Ahola, vd för Ahola transport, säger att en prishöjning vore mycket ovälkommen.
- I ett glesbefolkat land som Finland där storindustrin är beroende av transporterna skulle dyrare transporter hämma tillväxten för landet, så jag tycker det låter oroande, säger Ahola.

Redan nu är bränsleutgifterna betungande för den pressade branschen - och klart är att dyrare bränsle slås ut på priserna direkt.
- Det är kunderna införstådda med allt sedan oljekrisen på 70-talet, säger Hans Ahola.

Från transportbranschens intresseorganisation Skal, har man redan lobbat för skattelättnader för att underlätta bränsleutgifterna för transporterna. I dag åtnjuter man vissa lättnader, men med högre kostnader, vore skattlättnader ännu mera avgörande, säger Ahola.

Två euro litern för mycket?

För privatbilismen behöver en smärre ökning inte påverka körandet nämnvärt.

Niklas Hagström visionerar att dieseln kan kosta kring två euro litern om 3-4 år, men i takt med att bränslepriserna har gått upp, har fordonen också blivit bränslesnålare, varför kostnaderna inte drabbat bilisterna i någon större utsträckning, säger Hagström.

Läs också