Hoppa till huvudinnehåll

Fyrfilig väg kunde lösa flaskhalsen i Karleby

Södra leden i Karleby. Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist södra leden

Riksåttan förbi Karleby håller på att bli en riktig flaskhals. I takt med att Karleby har byggt ut Heinolaområdet har trafiken ökat rejält. Mer än 14 000 fordon kör nu förbi Heinolasvängen varje dygn.

Jonne Sandberg. Bild: YLE/Ida-Maria Björkqvist jonne sandberg

Det som för tio år sedan var åkermark är nu hemvist för ett 50-tal företag och fler företag är på kommande. Inom två år väntas mängden fordon som kör förbi Prisma vara uppe i nästan 22 000 per dygn.

Kvarts väntetid i rusningstrafik

- Det är trångt. I rusningstid på eftermiddagen kan man tvingas vänta en kvart innan man kommer upp på riksåttan från någon av sidovägarna, säger yrkeschauffören Sami Sahlberg.

Närings- trafik- och miljöcentralen (NTM-centralen) har klagat på att Karleby bygger sin handel kring södra leden, alltså riksåttan.

Karleby stads utvecklingsdirektör Jonne Sandberg säger att trafiken kanske inte löper så smidigt, men att en fyrfilig väg skulle lösa problemen. Men någon klar tidsplan för ett sådant projekt finns inte.

Riksåttan fyrfilig Vasa-Karleby

Österbottens handelskammare anser också att södra leden borde göras fyrfilig. I ett uttalande i dag (torsdag) skriver Handelskammaren att riksåttan mellan Vasa och Uleåborg på många sträckor är farlig.

Mellan Vasa och Oravais borde vägen breddas, få mitträcken och omkörningsfiler. Detsamma gäller också sträckan Edsevö-Karleby, påpekar Handelskammaren.

Läs också