Hoppa till huvudinnehåll

Lyxprodukter för trädgård går åt som förr

Bild: Yle blommor

Grönsektorn omsätter stora summor i Finland och många människor är redo att investera i trivsel. Trädgårdsbranschen har vuxit med fart under de senaste åren, men vi har ännu lång väg till exempelvis svensk nivå.

Bild: yle tulpan

Trädgårdsmässor lockar folk och tidskrifter riktade till stugägare, odlingsintresserade och vänner av blomsterprakt går åt. Balkonger, terrasser och gårdar fylls med krukor, sålådor och rabatter. Köksträdgårdarna börjar komma tillbaka eftersom människor är intresserade av vad de stoppar i sig.

Bild: Yle knöl

Samtidigt stiger lyxnivån i trädgårdarna. Grillarna och gräsklipparna växer i storlek och landskapsarkitekter inkallas för att ge uterummet det rätta utseendet. Det satsas nu på design också utomhus - uterummet blir en naturlig förlängning av vardagsrummet.

Samtidigt ökar kravet på lättskötthet - växterna får gärna ha prägel av vild natur och växa lager på lager, trivsamt förvildade.

Bild: Yle badbytta

Dyra produkter hittar sina köpare

- De ekonomiskt svåra tiderna märks just inte på vår försäljning, säger Kari Tiittanen som säljer bubbelbadkar för utebruk vid Trädgårdsmässan i Helsingfors.

- Det märktes an aning då finanskrisen började 2008, men läget normaliserades snabbt. De som köper våra produkter köper dem oberoende av konjunkturer, säger han.

Tiittanen tror att den ekonomiska krisen mest märks på produkter i mellanpriskategorin.
- Och kanske de som tänkt köpa med lånepengar låter bli, säger han.

Tiittanen säger att de sydvästra och västra kustområdena traditionellt varit de största kunderna - finlandssvenskar har mer kontakt till Sverige där olika badsystem blev vanliga redan på 1990-talet.

Bild: yle trädgårdsprydnad

- Vår försäljning drabbas främst av den sena våren, säger Kenneth Olenius som säljer snitsiga jordfräsar och gräsklippare i olika storlekar. Han säger att det nog märks att kunder funderar längre på sina inköp.
- Men gräset måste ju klippas och trädgårdslandet vändas, säger Olenius.

Kenneth Lotta med granitprydnader för trädgård som specialitet instämmer.
- Efterfrågan finns. Dyrare produkter har sina trogna köpare. Våra kunder är oftast äldre personer, kanske de väljer bort resor.

Bild: Yle prydnader

"Folk vågar inte köpa"

Företagaren Pia Skogberg har nog märkt av det försämrade ekonomiska läget. Hon har en butik och driver en nätbutik där hon säljer varor för balkonger och trädgårdar. Mest är det fråga om inredningsföremål.
- Människor tittar in, säger att sakerna är härliga. Men så vågar de inte köpa, säger Skogberg.

Själv har hon haft sin butik först i ett år, så hon vågar sig inte på en gissning av försäljningssiffrorna för i år i jämförelse med fjolåret.
- Men i grannbutiken har de sålt 30 procent mindre än denhär tiden i fjol.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes