Hoppa till huvudinnehåll

Arbetsbyrån i Borgå kritiseras för att vara passiv

Dörren till en TE-byrå.
Dörren till en TE-byrå. Bild: YLE/Hanna Sihlman arbets- och näringsbyrån i borgå

Arbetsbyrån har inte verktyg att hjälpa dagens arbetslösa, anser Pernilla som varit arbetslös i ett år. Hon tycker att byrån ska ha mer att ge, än en hänvisning till sin hemsida.

Pernilla, som egentligen heter något annat, jobbade 30 år med marknadsföring och reklam. Hon blev arbetslös för ett år sedan, gick till arbetsbyrån och blev besviken. Hon säger, att de inte kunde ge henne några konkreta råd.
- Ingenting. De sa alltid samma sak, ”kolla mol.fi”.

Just nu har Pernilla inget förtroende för arbets- och näringsbyråns kunskaper i arbetsförmedling.
- Där jobbar väldigt vänliga människor, men någon hjälp med att hitta jobb får man inte.

Niclas Tåg, servicechef vid Nylands arbets- och näringsbyrå, erkänner, att största delen av deras utbud ligger på deras hemsida.
- Vi har säkert mindre att erbjuda den som har alla tekniska verktyg som behövs för att söka jobb, säger Tåg.

Tåg anser, att arbets- och näringsbyrån har ändå något att erbjuda åt alla som söker jobb.
- Helt klart. Vi har verktyg framför allt om arbetssökandet fortsätter en längre tid. Att man inte hittar jobb kan bero på att personen saknar utbildning, behöver mer kompetens eller så är det något annat. De är saker man diskuterar med oss.

Läs också