Hoppa till huvudinnehåll

Helhetskonstverk på Hvitträsk

Hvitträsk, Pepita Ehrnrooth-Jokinen
Hvitträsk, Pepita Ehrnrooth-Jokinen Bild: YLE/Marit Lindqvist pepita ehrnrooth-jokinen

Arkitekten Eliel Saarinen har sagt att man alltid bör formge ett föremål som en del av en större kontext: en stol i ett rum, ett rum i ett hus, ett hus i en närmiljö, en närmiljö i en stadsplan.

Bostadshus planerade av Eliel Saarinen, liksom av sonen och tillika arkitekten Eero Saarinen, kännetecknas av ett helhetstänkande som baserar sig på en osviklig omsorg om detaljerna och ett gediget hantverkskunnande.

För närvarande kan man bekanta sig med sammanlagt 17 villor som Eliel och Eero planerat såväl i Finland som i USA, bland dem tre av familjen Saarinens privata hem (Hvitträsk i Kyrkslätt, Saarinen House i Cranbrook och Loja Saarinens hus i Michigan).

Marit Lindqvist har besökt utställningen tillsammans med Pepita Ehrnrooth-Jokinen, museichef på Hvitträsk:

Det mest kända helhetskonstverket av alla Eliel Saarinen-hus är förmodligen Hvitträsk som arktiekttrion Herman Gesellius-Armas Lindgren-Eliel Saarinen ritade och lät bygga i början av 1900-talet, och här kan man för tillfället bekanta sig med 17 olika hus som Eliel Saarinen och hans son, Eero Saarinen, ritat och planerat - bland dem en handfull villor i Finland, men också hus i Amerika dit familjen flyttade år 1923.

När man vandrar runt i ett Eliel Saarinen-hus som t.ex. just Hvitträsk blir man mäkta imponerad över omsorgen om alla detaljer, och det skickliga hantverkskunnande som utgör basen för allt arbete, som de snirkliga ornamenten på lampetter och kakelugnsluckor, de färggranna ryorna och alla möbler med detaljerade utsmyckningar snidade för hand ...

Och man kan ju fråga sig hur pass bra Eliel själv var på att hantera en getfot eller en såg?

- Han målade tavlor, men tyvärr har jag inte sett någonting som han skulle ha snickrat själv, säger museichefen Pepita Ehnrooth-Jokinen.

Eliel Saarinens hustru, Loja Saarinen, var skulptris och textilkonstnär och dottern i huset, Pipsan, blev sedermera inredningsarkitekt och sonen Eero var både skulptör och arkitekt

På utställningen "Helhetskonstverk - Eliel och Eero Saarinens bostadsarkitektur" kan man i ord och bild bekanta sig med ett flertal Saarinen-villor, En del villor är öppna för allmänheten, medan de allra flesta är i privat ägo, såsom Villa G.J. Winter, eller Taruniemi, som återfinns i Sordavala - det här är en villa som museichefen Pepita Ehrnrooth-Jokinen länge trodde hade blivit förstörd, men för ett antal år sedan upplyste en besökare henne om att villan stod kvar.

Villa Winter ritade Eliel Saarinen åt kirurgen och doktorn G.J. Winter, som var tvungen att sälja villan sedan han hamnat i penningknipa. Sedermera har villan bl.a. varit ålderdomshem och mentalsjukhus, men idag är villan i privat ägo.

Far och son Saarinen erövrar USA

År 1922 skulle den amerikanska tidningen Chicago Tribune fylla 75 år och jubileet till ära beslutade man sig för att arrangera en öppen arkitekturtävling för att vaska fram förslag på världens vackraste kontorsbyggnad. Eliel Saarinen deltog med ett förslag till en skyskrapa som tog tävlingsjuryn med storm och Saarinen tilldelades andra pris i tävlingen.

Året därpå, 1923, reste den då 49-åriga Eliel Saarinen till USA för att ta emot priset och för att diskutera eventuella byggprojekt. Tanken var att vistelsen i Amerika skulle bli tillfällig, men det visade sig snart att det fanns ett stort intresse för Saarinens verk och familjen valde att bosätta sig i USA för gott.

Villa Hvitträsk blev ett sommarställe dit familjen återvände år efter år tills man var tvungna att sälja huset år 1949.

När familjen flyttade till USA var sonen Eero 13 år gammal - men redan i tidig ålder hade han visat ett stort intresse för att rita och teckna. Frans Nyberg, en arkitekt som arbetade på kontoret i Hvitträsk, på 1910-talet, har berättat att lilla Eero (som kallades för Poju), ofta vistades i ateljén där han klippte och klistrade ihop oktaeder och dodekaeder och ställde intrikata frågor till arkitekterna om spegelperspektiv och geometriska tillämpningar.

År 1926, när Eero var 16 år gammal, vann han första pris i en nationell tvålskulpturtävling, och Eero utbildade sig också till skulptör innan han började studera arkitektur.

Under många år arbetade far och son tillsammans, och Pepita Ehrnrooth-Jokinen berättar att Eero alltid ville vara lika bra som sin pappa, varken sämre eller bättre, utan lika bra. Enligt henne har Eero i synnerhet ärvt noggrannheten från sin far:

- Båda två var väldigt småpetiga, alla detaljer skulle fungera och passa in i helheten.

Eero Saarinen slog igenom stort på 1950-talet, och på bottenvåningen finns fotografier från ett av museichefen Pepita Ehrnrooth-Jokinens favorithus, en villa från just 1950-talet designad av Eero. Eero tecknade få bostadshus, men Miller House hör till undantagen och anses idag vara en modern ikon.

Huset beställdes av den stenrike affärsmannen Irwin Miller, och mitt i vardagsrummet finns en nedsänkt kvadrat där han placerat en stor soffgrupp med vy ut i trädgården.

Utställningen på Hvitträsk fokuserar som sagt på huset och hemmet som ett allkonstverk och Eliel Saarinens hustru, Loja Saarinen, tog aktivt del i förverkligandet av sin mans visioner - hon tillverkade bl.a. modeller av olika byggnader under planering och designade konsttextilier till olika hus, men under åren i USA kunde Loja i högre grad förverkliga sina egna visioner, berättar Pepita Ehrnrooth-Jokinen:

- I USA hade Loja Saarinen en egen textilstudio, och i många år arbetade hon också som lärare i textilarbete på Cranbrook konstakademi. Detta var första gången hon kunde förverkliga sig själv, hemma i Finland hade hon fått nöja sig med att stå i skuggan av sin berömda man - även om hon med själ och hjärta gick in för att stöda sin familj och sin man i allt han företog sig.

När Eliel Saarinen dog år 1950 var hustrun Loja tvungen att flytta från huset i Cranbrook eftersom huset tillhörde Cranbrooks konstakademi. Sonen Eero bodde i ett viktorianskt hus strax utanför Cranbrook, och han ritade ett hus åt sin mamma på sin bakgård, Loja House, där Loja var mån om att få besluta om inredningen:

- Det sägs att Loja planerade inredningen i huset utgående från en tavla av Wilho Sjöström. Tavlan föreställer Eliel och Eero i biblioteket i Hvitträsk, och Eliels hand vilar på den då 5-6-åriga Eeros axel.

Utställningen ”Helhetskonstverk – Eliel och Eero Saarinens bostadsarkitektur” visas på Hvitträsk t.o.m. 15.11.2013.