Hoppa till huvudinnehåll

Moring: Utvecklingen är inte nattsvart

Tidningarnas och de andra traditionella mediernas ödesfråga just nu är med vilken metod man ska utveckla sig så att man intresserar unga människor, säger Tom Moring, professor i kommunikationslära vid Helsingfors universitet.

Han kommenterar det faktum att dagstidningarnas upplagor fortsätter att krympa. Under de senaste fyra åren har antalet prenumeranter minskat med 20 000. Tidningarna försöker nu kompensera bortfallet med nya digitala prenumeranter.

- Samtidigt är utvecklingen inte nattsvart, säger Tom Moring.

- Det finns mera människor som bekantar sig med tidningarnas innehåll än någonsin tidigare. För ungefär 15 år sedan hade ungefär 80-90 procent av människorna daglig kontakt med en tidning - i dag är det 94 procent, det bara det att många har det via webben och det ger mindre pengar, säger Moring.

Längre reaktionstid

De finlandssvenska tidningarna är kanske i en lite bättre situation än de stora nationella finska tidningarna, tror Moring.

- Allra mest har kvällstidningarna tappat, de har förlorat en tredjedel av sina prenumeranter på papper. I gengäld har de mer läsare på webben. De finlandssvenska tidningarna har kanske en lite längre reaktionstid.

Moring påpekar att prognoserna säger att takten med vilken prenumeranterna faller blir snabbare, inte långsammare. Hur ser läget då ut om 10 år?

- Det är klart att de finlandssvenska tidningarna måste gå vidare på sin linje om samarbete. Det lokala innehållet i tidningarna har hittills varit det allra viktigaste. Det tror jag inte man kan avstå ifrån. Frågan är då hur upprätthåller man det lokala innehållet i en modern miljö, säger Moring.

Det här kommer att vara en central fråga för redaktionerna framöver, tror Moring.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes