Hoppa till huvudinnehåll

"Vi måste tänka steget vidare"

Innehållet är en stor utmaning för dagstidningarna i dag. Deras läsare har redan läst nyheterna dagen innan tidningen landar i postlådan.

Johanna Wikström slutade prenumerera på Hufvudstadsbladet för att hon tyckte att tidningen inte längre kunde ge henne något nytt på morgnarna. Hon får sina nyheter på nätet.

- Jag tror inte att vi unga människor får de viktigaste nyheterna från papperstidningen längre. Till exempel det som hände i Boston skulle jag inte läsa om i Hbl - för jag har redan läst allt kvällen innan på nätet, säger Wikström

Wikström tycker att papperstidningen borde erbjuda mer reportage och annat utöver gårdagens nyheter. Hennes tidning blev liggande bland posten för att den inte kändes tillräckligt intressant. Hufvudstadsbladets chefredaktör Jens Berg tycker att kritiken är berättigad.

- Det här är ju innehållsutmaningen för en tidning. Vi får utgå ifrån att 95 procent av våra läsare redan har hört en allmän nyhet under dagen. Det gör ju att vi som gör en tidning måste tänka steget vidare. Vi måste satsa på egna nyheter, egna reportage, egna analyser. Det är den enda utvägen, säger Berg.

Hbl:s upplaga har sjunkit kraftigt det senaste året. Berg tycker att siffrorna är oroande, men inte överraskande. En orsak är en höjd tidningsmoms, en annan ett förändrat mediebeteende.

- Vi måste utveckla fler kanaler. Vi tänker vinna de digitala läsarna genom att erbjuda attraktivare produkter. Vi satsar nu på en ny webbplats, webb-tv och veckomagasinet Hbl+. Så har vi en del andra planer på ritbordet också som jag inte avslöjar ännu, säger Berg.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes