Hoppa till huvudinnehåll

Korsallergi - pollen och mat

En björkskog en somrig dag.
Pollen- och matallergier kan ha gemensamma nämnare. En björkskog en somrig dag. Bild: YLE/ Nora Engström björkpollen

Om du är allergisk mot pollen som björk, gräs och gråbo kan du också vara överkänslig mot viss mat. Det kallas korsallergi. I Skandinavien är de flesta allergiska mot både gräs och lövträdspollen. Den som är allergisk mot gråbo tål kanske inte heller selleri, paprika, persilja och vissa kryddor.

Allergi mot en allergenkälla, till exempel pollen från björk, är ofta kopplad till allergi mot en annan källa, till exempel äpple. Det kallas för korsreaktioner när sådana samband beror på att patienten har IgE-antikroppar riktade mot gemensamma strukturer på allergenen.

Björk- och gråbopollenallergi är ofta förenade med födoämnesallergier på grund av korsreaktion mellan pollenallergen och likartade proteiner i vissa födoämnen. Ditt immunsystem misstar då helt enkel fruktens eller grönsakens proteiner för pollen och utlöser en reaktion.

Reaktionerna är vanligen milda. Det kliar eller svider i munhålan och läpparna sväller upp. Du kan också känna av allergisk snuva eller att ögonen börjar rinna.

Korsreaktioner förekommer i stor utsträckning mellan botaniskt eller zoologiskt besläktade ämnen, till exempel mellan olika ärtväxter, fiskarter och skaldjur.

En del människor får dessutom reaktioner inhalationsallergen, framförallt pollen och födoämnesallergen, framför allt grönsaker och frukter.

Ett mycket stort antal sådana korsreaktioner har kartlagts. Många av dem saknar dock klinisk betydelse, det vill säga att de är påvisbara vid olika laboratorieexperiment, men inte i verkligheten.

Selektiva reaktioner hos pollenallergker

Björkpollenallergiker kan reagera på råa äpplen, päron, potatis (skal), jordgubbar, morötter, bananer, nötter, mandel och stenfrukter (till exempel körsbär, plommon, persikor, aprikoser och nektariner).

Björkallergiker som på grund av korsreaktion reagerar mot jordnöt, hasselnöt eller soja löper inte någon större risk att få svåra symtom när de äter dessa livsmedel. Det kliar, sticker och känns svullet på läppar, i gommen och i svalget.

Gråbopollenrelaterade födoämnen är selleri, paprika, persilja, koriander, vitlök, brödkryddor (anis, fänkål, kummin), kamomill, malört och senap.

Anledningen till att korsreaktion inte brukar ge allvarliga symtom anses vara att det allergiframkallande ämnet är förhållandevis instabilt och bryts ned av enzymerna i magsaften eller vid upphettning, till exempel när du kokar marmelad eller värmer något i mikrovågsugn.

Den som lider av så kallad äkta jordnöts-, hasselnöts- eller sojaallergi kan däremot drabbas av svåra symtom.

Vissa björkpollenallergiker, som har upplevt att de utvecklat allergi för den ena frukten efter den andra, tror ofta att de är allergiska mot alla frukter. Det är de i regel inte.

De tål ofta till exempel meloner, ananas, vindruvor, banan och citrusfrukter samt flera exotiska frukter som de kanske inte smakat på. Dessutom är de i regel inte allergiska mot hallon, vinbär, krusbär, blåbär och lingon.

Komponentanalys ger svar

Test för eventuell korsallergi kan utföras genom frågeformulär, blodprov och pricktest. Det är också möjligt att ta reda på vad en person är allergisk mot genom oberoende komponentanalys. Då söker man främst svar på om det rör sig om äkta allergi eller korsallergi.

Ur riskperspektiv är det också viktigt att veta hur en allergisk person tidigare har reagerat på olika födoämnen. Samtidig fysisk ansträngning kan ibland öka risken för att man ska reagera.

Korsallergiska reaktioer behandlas i första med antihistaminer, men om du är osäker kan du besöka hälsocentralen och be en läkare ta ställning till eventuell provtagning och remiss till barn- eller vuxenallergolog för vidare utredning.

Källor:
Nils Eriksson, docent i invärtesmedicinsk allergologi, Göteborgs universitet

och

den svenska hemsidan Internetmedicins artikel om födoämnesallergier av docent Ulf Bengtsson, Sahlgrenska Akademin/Göteborgs Universitet

Strömsö

Bilder på Instagram

Vi i rutan

  • Camilla Forsén-Ström

    Camilla Forsén-Ström

    Konstexpert
  • Elin Skagersten-Ström.

    Elin Skagersten-Ström

    Redaktör

    Programledare för Strömsö.

  • Jonas Sundström, Strömsön juontaja.

    Jonas Sundström

    Programvärd och redaktör

    Programvärd på Strömsö. Juontaja kahdella kielellä Strömsön lifestyle-ohjelmassa. Ta gärna kontakt på jonas.sundstrom@yle.fi.

  • Jim Björni

    Jim Björni

    Redaktör
  • Lee Esselström

    Lee Esselström

    Redaktör

    Redaktör och hantverksexpert på Strömsö.

  • Owe Salmela.

    Owe Salmela

    Florist
  • Örtexpert Alexandra De Paoli

    Alexandra De Paoli

    Örtterapeut

    Örtterapeut och journalist, uppvuxen i Stockholm men numera bosatt i norra Sverige.

  • Porträtt på Strömsös kock Anders Samuelsson med skog i bakgrunden

    Anders Samuelsson

    Kock

    Jag är Strömsös kock. I köket gillar jag hållbarhet och ekologiska världen, och satsar gärna på det skandinaviska köket i kombination med nya smaker. På fritiden gillar jag friluftsliv och skidåkning.

Nyligen publicerat - Strömsö

  • Så gör du krispiga vegetariska burgare med biff av bondbönor

    Den här versionen är dessutom glutenfri.

    Så gör du krispiga vegetariska burgare med biff av bondbönor Gott och lätt. Jag brukar koka en stor sats bönor och frysa in i passliga påsar. Inhemska bondbönor är dessutom ett stort plus. Jag har hittat på receptet och freestylar alltid, så måtten är riktgivande. Men supergott att äta som hamburgare. Gott med t.ex. salsa och crème fraiche.

  • Femte veckomenyn – Vegval

    Era bästa vegetariska vardagsrätter.

    Den femte och sista Vegvalsveckan bjuder bland annat på den perfekta biffen för vegetariska burgare, gjord på inhemska bondbönor. Tack till Anna-Karin Almén, Linda Råholm och Anne Kiuru för recepten.

  • Smakrik rotsakssoppa med röda linser

    Min fyraårings favoritsoppa.

    Smakrik rotsakssoppa med röda linser Det här är enkelt, snabbt och billigt. Soppan går att variera beroende på vad man har för grönsaker hemma och vilka kryddor man väljer. Hos oss är soppan 4-åringens absoluta favoritmat, så den passar garanterat hela familjen.

  • Mustig tomatgryta med säsongens grönsaker

    En enkel multifunktionell gryta som är lätt att variera.

    Mustig tomatgryta med säsongens grönsaker Enkelt av säsongens ingredienser! Grytan är multifunktionell, passar också till t.ex. stekt lax (ersätt då vegetabilisk fond med fiskfond och tillsätt 1/4 tsk fin havssalt i grytan). Som sådan fungerar den bra tillsammans med potatis och broccoli. Har själv utvecklat receptet med devisen "enkelt är gott".

  • Fresta med festliga potatisknyten – Pakoras med grön chutney och mangold

    Indisk fingermat i Anders Samuelssons tappning.

    Fresta med festliga potatisknyten – Pakoras med grön chutney och mangold Det här är potatis i en form som du inte tidigare upplevt. Frasiga friterade knyten eller pakoras kommer urspungligen från Indien. Potatispakoras kan serveras med valfritt tillbehör. Här med en smakrik grön chutney och en stuvning på mangold. Går också bra med t.ex.

  • Bjud på krämig gratäng med äggplanta och parmesan

    En rätt som har potential att bli vegetarisk familjefavorit.

    Bjud på krämig gratäng med äggplanta och parmesan Gillar din familj lasagne så tycker ni antagligen också om det här. Det här är ett utmärkt sätt att använda aubergine i vardagen.

  • Surkål och andra mjölksyrade produkter är som balsam för magen

    Så tar du tillvara vitkål och kålrot

    Surkål är lite som vardagsmatens schweiziska armékniv. Mycket användbar i både grytor, soppor och sallader eller varför inte som fyllning i en hamburgare. Surkål innehåller både C-vitamin och även mjölksyrebakterier, precis som Anders kålrotskimchi. Här kan du läsa mera om mjölksyrning.

  • Fjärde veckomenyn – Vegval

    Era bästa vegetariska vardagsrätter.

    Vi har glädjen att presentera Vegvals veckomeny nummer 4, med era bästa vegetariska vardagsrecept. Tack till Samuli Laurikainen, Erica Rönngård, Sari Pylsy och Mari Tiensuu för recepten.

  • Snabb och enkel grönsakssås med bönpasta

    Proteinerna får du på köpet.

    Enkel grönsakssås med bönpasta Många pratar om att de nya köttersättningsprodukterna (oumph, pulled havre och liknande) är det som gjort det lättare att äta vegetariskt. Men det som revolutionerat min egen vegetariska matlagning är bönpastan som plötsligt dök upp i butikerna för några år sedan.