Hoppa till huvudinnehåll

Konstkampanj på nätet mot kvinnovåld

Skärmdump från facebookgruppen Bild: Facebook skärmdump från facebook

Kvinnojourens kampanj med rubriken "Dela hemligheten" har målet att sprida hopp via nätet.
- Det finns hjälp att få och andra har klarat sig ur det, säger skådespelaren Nina Wiklund.

Med hjälp av konstnärers verk och kvinnors egna berättelser vill man skapa ett fenomen på de sociala medierna. Det handlar om bilder, videosnuttar och dikter som ska spridas över bland annat Facebook.

Dramats kraft kan påverka

Skådespelaren Nina Wiklund deltar i kampanjen med en monolog som är baserad på en verklig kvinnas historia.

- Hanna är en ung kvinna som träffade sin käresta när hon gick i gymnasiet. Det blev en våldsam relation och hon har haft ett hårt arbete för att klara sig. Det är något som alla kvinnor måste gå igenom som utsätts för psykiskt eller fysiskt våld.

Nina Wiklund har inte själv erfarenhet av våld men är med i kampanjen eftersom hon tycker konst är ett bra medel att föra ut starka budskap och öppna ögonen på folk.

- Det är så här konsten och konstnärer används allra bäst, till att väcka diskussion, väcka dialoger och åsikter. Så folk ser i sin omgivning att allt inte står rätt till.

En väg ut ur helvetet

- Det finns en möjlighet ut ur helvetet även om det inte är lätt, säger Nina Wiklund om budskapet i kampanjen där kvinnor uppmanas dela med sig av erfarenheter i våldsamma relationer.

Ofta hamnar diskussionen om kvinnovåld i en återvändsgränd då man vill peka på att kvinnor också utövar våld mot män. Men Nina Wiklund betonar att våldet mot kvinnor ändå är mycket mer utbrett.

- Kvinnojouren är till för kvinnor och majoriteten som utsätts för våld i närrelationer är kvinnor. Det har inget att göra med att man inte tar våldet mot män på allvar.

En svartvit inställning är heller till någon nytta, säger Wiklund.

- Det är jättelätt att stå och predika och ifrågasätta varför lämnar du inte din man, varför stannar du kvar? Men personen kan också vara en fantastisk pappa, din första kärlek, ge ekonomisk trygghet.

Vittnesmålen i kampanjen handlar också om kvinnor som har tagit upp saken hos läkaren men inte tagits på allvar eller känt skulden vändas emot dem själva.

- Det här är ett sätt att se att det finns en väg ut och att många har klarat sig ut, säger Nina Wiklund.

Läs också