Hoppa till huvudinnehåll

Nakna barn

Christian Adam Landenberger Sommerabend am See
Christian Landenberger: Sommerabend am See Christian Adam Landenberger Sommerabend am See landscape

”Madicken och hennes lillasyster Lisabet springer omkring i sina nattlinnen, leker och har det roligt. Under leken drar de av sig nattlinnena, och hoppar på sina sängar spritt språngande nakna. Sedan klär de sig i sina livstycken, sätter sig ner och drar på sig sina sockor med särade ben. Fullständig nakenhet framifrån och bakifrån är synlig på både Madicken och Lisabet.”

Den här beskrivningen av sommarmorgonen på Junibacken står att läsa i avdelningen för Föräldravägledning på den största internationella filmsajten, Internet Movie Database. ”Child nudity”, barnnakenhet, nämns också som ett av de tre främsta nyckelorden i sajtens sammandrag av filmens intrig.För en nordbo som vuxit upp med Madicken känns den här behandlingen av filmen som någonting mellan det komiska och det skrämmande. Det hela kan förstås avfärdas med att Internet Movie Database är en amerikansk sajt, och att varningarna i första hand är ämnade för vissa särskilt känsliga grupper i Amerika. Men är det bara amerikanerna? Är vi helt oberörda i Finland och övriga Norden? Hade scenen med Madicken och Lisabet spelats in och distribuerats idag?

Charlotta Denward, produktionschef på Svensk Filmindustri, bekräftar att filmvärlden idag är avsevärt mer förbehållsam inför barnnakenhet än vad den var för trettio år sedan:
– Och jag tror att det är något som inte bara gäller film, utan hela samhället i stort. Delvis tror jag att det är ett resultat av att man har uppmärksammat problemen kring utnyttjande av barn och pedofili på ett sätt som gör att vi blivit mycket försiktigare. En tråkig bieffekt av det är att vi blivit känsliga för nakenhet, för att den kan missuppfattas.
Filmindustrins försiktighet beror alltså, enligt Denward, på allmänna inställningar i vår kultur. Delvis handlar det säkert om just den pedofilskräck Denward lyfter fram – och när den här nätartikeln skulle illustreras föll det mig absolut inte in att använda en nakenbild på mina egna barn. Men om bilder på nakna, lekande barn idag har en laddning de inte hade förr, en farlig, sexuell laddning, har det nog fler orsaker än bara pedofilskräcken.

En delförklaring som anmäler sig är att också barn sexualiserats i samband med den allmänna sexualiseringen av vår kultur. Enligt sociologen Sari Näre utsätts dagens barn, redan de allra yngsta, för en översvallande mängd pornografiserat bildmaterial: först och främst i form av de sexuellt laddade klädreklamerna. Näre kallar fenomenet för visuell antastning, och menar att antastningen rentav kan ses som ett barndomsberövande:
– Då de pornografiserade bilderna förekommer i den offentliga omgivningen, påskyndar de barnets utveckling. Gatureklamen väljer inte ut sin publik, eller rättare sagt görs var och en utan urskillning till en del av publiken. Då tränger de pornografiska bildelementen in i medvetandet redan på spädbarn.
Enligt Näre visar sig den pornografiserade kulturen också i en del av klädmodet, och när barn klär sig i sådana pornografiserade kläder kan de liksom ”hamna utanför sin plats”.

När jag gav mig i kast med det projekt som resulterade i radioprogrammet ”Nakna barn”, var min avsikt att kartlägga just sexualiseringen av barnet. Men under arbetets lopp, i synnerhet genom de intervjuer jag gjorde, kom jag att inse att det är allt annat än självklart vad denna sexualisering innebär, och om vi överhuvudtaget kan tala om någon sexualisering.

det är allt annat än självklart vad denna sexualisering innebär, och om vi överhuvudtaget kan tala om någon sexualisering
Barnets roll i modet och reklamen problematiseras i programmet av Annamari Vänskä, forskare i mode och visuell kultur. Det barnsligas plats i pornografins uttrycksmedel diskuteras av litteratur- och porrvetaren Magnus Ullén. Och nakenheten som livstil presenteras av naturisten Kirsi Asikainen.

Programmet K3: Nakna barn sänds på söndag 19.5 kl. 9:03 i Radio Vega.

Viktor Granö

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje