Hoppa till huvudinnehåll

Tuggummikulturens hipsterfilm

Spring Breakers
Spring Breakers Bild: Muse Productions spring breakers

Harmony Korines film Spring Breakers har ”hypats” världen över redan innan den hade premiär. Nu är den en av de mest sedda filmerna på den amerikanska bioduken. Dels för att regissören är en legend inom indiekretsar med avantgardistiska klassiker som Kids (1995) och Gummo (1997) i bagaget. Men också för att filmen använder sig av tonårsidoler, som Justin Biebers ex-flickvän Selena Gomez, i huvudrollerna.

Filmkritiker Kalle Kinnunen är en av dem som hyllat filmen till skyarna. På sin blogg skriver han att det är årets viktigaste amerikanska film. Enligt Kinnunen är det Korines förmåga att utan moraliskt pekfinger fånga 80-,90- och varför inte 00-talisters uppväxt i den populärkultur som omger dem. Musikvideogenerationen är redan passé, så hur gör man en satirfilm om dem som vuxit upp bland den mediebild som existerar just nu?

Spring Breakers handlar om det amerikanska skollovet då universitetsstuderande åker för att ohämmat och avklätt festa och supa i två veckor. Fyra unga tjejer är så utleda på sitt liv och längtar så mycket efter någonting annat att de rånar en snabbmatsrestaurang med vattenpistoler för att kunna åka till Florida.


Med vad är det som skiljer Spring Breakers från en lång musikvideo eller ett avsnitt från en utdragen såpopera? Enligt Kinnunen är det upp till tittaren hur man ser på filmen, han säger att det förstås finns de som går och tittar eftersom det finns snygga brudar, vapen och nakna bröst men han hoppas att tittaren kan uppfatta den metanivå och kritik som filmen erbjuder.

- Spring Breakers kastar så många bollar i luften att jag själv inte ens har fått fatt dem trots att jag sett den redan två gånger, och jag vill se den ännu en tredje!

I sociala medier har filmen älskats och hatats. De har kallats rasistisk och antifeministisk och det motsatta. Den har kallats ytligt skit och intelligent satir. Det är definitivt de sociala mediernas film. Kinnunen berättar att då filmen visades på Night Visions festivalen i Finland var det en magisk känsla

- Där var just de rätta människorna som visste vad de kom och såg och fick det de ville ha. De är just de som hänger på sociala medier.

Sen började helt enkelt bollen att rulla och på grund av påtryckningar på sociala medier har den även fått biodistribution i Finland, med premiär den 17 maj.

av Anna-Sofia Nylund

Pixel fredagen den 17 maj kl 20.30 i Yle Fem, 30 dagar på Arenan

Läs också

Nyligen publicerat - Kultur och nöje