Hoppa till huvudinnehåll

Vi besöker Svenska Teatern

Carl Mesterton besöker Svenska Teatern i Helsingfors. Vi får besöka alla skrymslen och vrår i teaterbyggnaden. Och är det överhuvudtaget möjligt att få det att fungera ekonomiskt.

Svenska Teaterns byggnad är inte direkt vackert, men intressant. Den ständigt ökande trafiken är ett problem. Men teatern är lättillgänglig för publiken. Det är inne i själva byggnaden vi finner atmosfären och teaterkultur, berättar Mesterton.

Mesterton intervjuar teaterchef, doktor Carl Öhman. Bakom varje premiär ligger ett oändligt tålmodigt arbete. Man kunde likna teatern vid en fabrik. En teater blir aldrig färdig. Tekniken och slitaget, reparationer och restaurering. På teatern finns 35-40 fast anställda, men en mängd gästande artister och freelancers.

Mesterton tar oss till scenerna, kulisserna, rekvisitalagret och möblerna, snickeriet. Kostymateljén är teaterns viktigaste avdelning. Sömmerskorna jobbar dagen igenom, men det gäller att vara sparsam med slantarna. I kostymlagret finns en mängd dräkter och skodon.

För allmänheten den viktigaste avdelningen troligen biljettkassan där damerna är trotjänare. Där känner man tout Helsingfors.

Vi följer de långa korridorerna till damernas ombytningsrum. Ulla Eklund sitter och sminkar sig för en fotografering. I personalens kafé träffar Mesterton tre herrar. Regissörerna, vicechef Ralf Långbacka, Börje Lampenius och Bebbe Ahlfors får berätta om sin personliga målsättning och vad teater är.

Så vandrar Mesterton vidare med chef Carl Öhman till repetitionsrummet och den nya foajescenen där experimentella produktioner sätts upp. Tyvärr har inte den unga publiken hittat hit. De radikala kretsarna angriper alltid teatern.

På Svenska Teaterns arkiv som skapats av Ester-Margarethe von Frenckell och upprätthålls av Gunnel Kajander får vi höra lite historia om Svenska Teatern. Skådespelerskan Anni Sundman berättar teaterminnen.

Så får vi ta del av skådespelararbetet. Teaterskolan har fått en ny rektor efter Gerda Wrede, nämligen Kristin Olsoni. Hon får berätta hurudana skådespelare man skall utbilda.

Tyvärr har teatern kommit att mycket domineras av ekonomiska problem. Särskilt skådespelarnas löner måste upp, påpekar K A Fagerholm, som svingar klubban i teaterstyrelsen.

Carl Mesterton undrar om det överhuvudtaget är möjligt att driva en teater som Svenska Teatern?

Arkivet

Mera från Arkivet och Elävä arkisto

Följ Elävä arkisto och Arkivet

Yle Arkivet är tillsammans med Elävä arkisto aktivt på sociala medier. Vi delar både svenskt och finskt innehåll på Facebook, Twitter och Instagram.