Hoppa till huvudinnehåll

Friska upp kajakkunskapen

Eva-Lotta Backman-Winquist, ombudsman, Finlands Svenska Idrott
Eva-Lotta Backman skriver om kajakkunskap Eva-Lotta Backman-Winquist, ombudsman, Finlands Svenska Idrott Bild: Eva Persson förbunden

Sommaren är i antågande och vattnet lockar allt fler. Då man dammat av årorna och sjösatt kajaken kan det vara dags att fräscha upp kunskaperna.

Det finns många olika former av paddling och kajakmodellerna är lika många om inte fler. Viktigt är vad vårt mål är med paddlingen. Är målet en snabb svettig tur från klubbskjulet eller stugstranden eller är det en övernattningstur eller en skön lugn tur för njutning och välmående. Vi är alla olika och vi vill få ut olika saker av vår tur på vattnet. Viktigt är också att vi känner oss själva, våra resurser och vår utrustning.

När vi paddlar kajak finns alltid risken att vi kapsejsar och trillar i vattnet och blir blöta. Det är viktigt att känna till riskerna med kapsejsningar, navigeringar, väderfenomen och hur kajaken beter sig i vågor från olika håll. Det är också viktigt att känna till hur vi räddar oss. Därför är det bra att ha med en karta och en pump. Är vi osäkra på självräddningar är det bra att ha med en flottör, med vars hjälp vi kan klättra tillbaka in i kajaken. Reservkläder och varma kläder är också bra att ha med på tur. Det finns alltid fler risker om vi paddlar ensamma.

En snabb kajak är ofta längre, smalare och aningen rankare än en lite långsammare kajak. En kortare och bredare kajak är oftast stabilare. Den har igen andra fördelar som kan vara bra vid olika tillfällen. Viktigt är ändå att kajaken har luftluckor, som gör att den flyter ifall den skulle stjälpa. I de flesta kajaker är luftluckorna byggda som vattentäta packluckor och in i dem kan man sätta saker för turen.

Annan utrustning när man paddlar är kapellet. Den lilla kjolen som gör att det inte kommer in vatten i sittbrunnen. De finns att köpa för olika sittbrunnsstorlekar. En färggrann flytväst och en anorak är också något du skall ha med. Är ni fler på tur är det bra att ta med bogseringsrep.

Vädret kan ändra väldigt snabbt, så skydd för sol och regn kan rekommenderas. Solglasögon, solskyddskärm och något att sätta på huvudet. Är det regn är en sydväst skön att ha med.

Paddling är en konditionsgren och belastar hela kroppens muskler jämnt. Har du en bra teknik och motionspaddlar regelbundet lyckas du genom paddling upprätthålla en bra grundkondition. Då man paddlar kajak använder man hela kroppens stora muskelgrupper. Axel-, rygg- och bröstmusklerna belastar du mest, men mycket arbete utförs också med bålen, benen och vaderna. Det är ofta väderleken som avgör hur hård din paddlingsrunda blir. Motsatsen till en skön medvindspaddling är motvindspaddling i vågstritt. Samma distans kan ta dubbelt så länge att utföra. Det finns få knep för att underlätta det, man kan paddla i lä av öar och då är det avsevärt lättare. Har man skedda och roder på kajaken, styr man också lättare dit man vill komma. Har man lite godis med på turen blir man inte sur.

I genomsnitt paddlar man med en hastighet på 4-10 km/timme, och sittande i kajaken trivs man i genomsnitt bra åtminstone två timmar. Paddling är en lugn och naturnära motionsform och passar vem som helst. Viktigt är att ha en lämplig storleks kajak, då njuter man allra bäst. Har man inte tidigare erfarenheter av kajakpaddling, rekommenderar jag att delta i en grundkurs för att få nödvändig basinformation. Grundkurser arrangeras av de flesta paddlingsföreningar och beställningskurser arrangeras också av FSI.

Eva-Lotta Backman-Winquist

Läs också

Nyligen publicerat - Sport