Hoppa till huvudinnehåll

Svenska Yle börjar publicera webbstatistik

Unika webbläsare i veckan
Unika webbläsare i veckan Bild: Johan Lindström/YLE unika webbläsare

Näthat, Eurovisionen och Skolmusik 2013. Bland annat dessa ämnen återfinns på topplistan över mest lästa texter i maj, när Svenska Yle nu börjar ge ut besökssiffror för webben varje månad.

Från och med början av juni börjar Svenska Yle publicera webbstatistik på Svenska.yle.fi.

– Vi tror att det kan vara värdefullt för många att se vilka frågor och vilken samhällsdebatt som engagerar de svensk- och tvåspråkiga i Finland. Överlag blir transparens allt viktigare i det som Yle gör. Genom att så småningom öppna en allt större del av våra data hoppas vi också skapa ett större engagemang kring innehållet, öppna för nya idéer och få syn på sådant som vi själva inte alltid ser, säger Svenska Yles direktör Marit af Björkesten.

Statistikpaketet för maj månad innehåller siffror över unika webbläsare i veckan på Svenska.yle.fi från början av året till slutet av maj. Unika webbläsare i veckan är den valuta som de flesta mediesajter i Norden använder sig av i sin rapportering av besökssiffror.

Dessutom publiceras en lista över de tio mest lästa artiklarna i maj med antal sidvisningar, för att visa vilket innehåll som intresserar på Svenska.yle.fi.

Därutöver finns en grafik som visar förhållandet mellan andelen besökare som kommer in via dator, pekplatta och smarttelefon till Svenska.yle.fi varje månad från januari till maj. Den finns med för att belysa en trend som är särskilt tydlig just nu.

Siffrorna är tagna ur Comscore Digital Analytix, det statistikverktyg som Yle främst använder sig av på webben, och har bearbetats av webbanalytikern Karoliina Korhonen och grafikern Johan Lindström.

Besök på Svenska.yle.fi enligt apparat, januari-maj 2013
Besök på Svenska.yle.fi enligt apparat, januari-maj 2013 Bild: Johan Lindström/YLE besök enligt apparat
Evenemang lockade till webben

Statistiken visar bland annat att Svenska.yle.fi haft två veckor med rekordhöga siffror i maj, med över 150 000 unika webbläsare i veckan.

– Våra besöksantal påverkas väldigt mycket av vad som händer i vår omgivning. Det har ordnats flera stora evenemang i maj som intresserar vår svensk- och tvåspråkiga publik, där vi haft en omfattande bevakning på webben, bland annat Stafettkarnevalen, Skolmusik 2013 och Eurovisionen. Samtidigt ser man på topplistan att också våra egna journalistiska initiativ, som inte har något att göra med det som finns på den officiella agendan, kan få stort genomslag på webben, säger Svenska Yles webbchef Johanna Törn-Mangs.

Men det går inte att påverka allt. Till exempel kan man med rätt stor säkerhet säga att besökssiffrorna på webben kommer att sjunka i juni och juli. I stort sett alla mediesajter i Finland upplever en nedgång i antalet unika webbläsare under helger och i semestertider.

– När folk är lediga använder de inte sina datorer lika mycket. Man kunde ju tänka sig att det i växande grad kompenseras av att folk besöker mediesajter med sina pekplattor och smarttelefoner i stället. I den statistik som vi publicerar i dag ser man ändå tydligt att även om användningen av pekplatta och smarttelefon ökat kraftigt på Svenska.yle.fi dominerar datoranvändarna fortfarande stort, säger Törn-Mangs.

Mest sidvisningar på Svenska.yle.fi, maj 2013

  1. Kiitos 1150–1809 (16 377)
  2. Katainen: Ta lärdom av upploppen i Stockholm (8 142)
  3. Bettina Sågbom mordhotad (7 823)
  4. Lasse tog farväl av diabetes (7 745)
  5. Dödsdömd av HUCS – botad i Sverige (6 937)
  6. Rasistpåhopp fick oväntat slut (5 406)
  7. Krista Siegfrids: ”Jag står bakom allt vi gjort" (5 211)
  8. Kyypakkaus effekt och namn får skarp kritik (4 653)
  9. Bromarvmamma: Orimligt betala för sommardagis i Tenala (4 502)
  10. Över 7 000 på slutkonserten Skolmusik 2013 (4 345)

Text: Pia Stoltzenberg

Läs också: Johanna Törn-Mangs: Beroende av klick

Läs också

Frågor & svar

Nyligen publicerat - Frågor & svar

  • Dataskydd för Yles tjänster

    Dataskydd beaktas i planeringen av Yles tjänster.

    Att skydda integriteten hos de som använder Yles tjänster är viktigt. Yle skyddar personuppgifter enligt gällande föreskrifter och tar dataskydd och datasäkerhet i beaktande när tjänster planeras.

  • Svar: Yles strategi

    Strategin drar upp riktlinjerna för ledarskapet på Yle

    I sin ledare (ÅU 9.12) kritiserar Pär Landor tidtabellen för Yles strategi. Borde Yle ha låtit utvecklingen avstanna för att Kommunikationsministeriet tillsatt en arbetsgrupp som funderar på Yles uppdrag? Yles nya strategi Mitt bland oss gjordes eftersom den förra strategin var daterad 2012 och dess mål satta till år 2015.

  • Svar: Ingen inbjudan

    En läsare (VBL 9.12) saknade invigningen av Campus Norrvalla

    Martin Markèn undrar i Vasabladet (8.12) varför Yle inte bevakade invigningen av Campus Norrvalla. Ulrica Lövdahl, chef för Yle Österbotten, svarar att redaktionen inte fick någon inbjudan.

  • Svar: Motarbetar stereotypier

    Yle svarar på en insändare om En svensk sommar i Finland.

    En tittare undrar (HBL 29.4) hur serien En svensk sommar i Finland främjar relationerna till Sverige.

  • Yle svarar: Politisk satir testar ofta gränser

    Yle svarar på en insändare om YleLeaks i HBL.

    Jan-Peter Paul ställer i HBL (15.3) frågor om Yles värderingar och programmet YleLeaks. Satu Keto och Arttu Nurmi från Yles finskspråkiga kultur- och underhållningsredaktion svarar att politisk satir ofta testar den goda smakens gränser.

  • Svar: Yles mål är att nå alla finländare

    Vasabladets chefredaktör Niklas Nyberg uttrycker (Vbl 15.2)

    Vasabladets chefredaktör Niklas Nyberg uttrycker (Vbl 15.2) sin oro över de finlandssvenska mediernas framtid och skriver bland annat att Yles målsättning handlar om volym. Ulrica Lövdahl, chef för nyheter och aktualiteter på Yle Österbotten och Svenska Yles direktör Marit af Björkesten skriver i sitt svar att en konstruktiv debatt måste basera sig på fakta.

  • Svar: Ett sämre Yle gör inte HBL bättre

    Chefredaktör Jens Berg skriver i sin ledare (HBL 5.2) att Yles nya strategi på svenskt håll medför ett tomrum i etern. Yles strategidirektör Gunilla Ohls och Svenska Yles direktör Marit af Björkesten skriver i sitt svar att det mest dramatiska framtidsscenariet inte är att kvantiteten i broadcast minskar, utan att det svenskspråkiga innehållet blir ointressant, otillgängligt och irrelevant.

  • Svar: Vegas uppdrag brett

    I HBL 28.1 kritiserar Wilhelm Kvist musikutbudet på Yle Radio Vega. Kaj Backman, programchef på Yle Radio Vega och Yle X3M, svarar att Vegas uppgift är att finnas till för en bred publik med blandade intressen, varierande smak och olika behov, både när det gäller det talade innehållet och den spelade musiken.

  • Svar: Svenska Yles riktlinjer

    På insändarplats i Västra Nyland (24.12) anser en skribent att Svenska Yle inte tillåter kritiska inlägg på sin webbplats. Mediechef Carin Göthelid svarar att Svenska Yle välkomnar dialog och debatt, men följer riktlinjer för kommentarerna.

  • Svar: Om Yles stora uppdrag

    Yles kommunikationsdirektör Reija Hyvärinen kommenterar Iltalehtis ledare (14.1) om rapporten Ylen Suuri tehtävä (fritt översatt Yles Stora Uppdrag) som publicerades 5.1, Enligt Hyvärinen erbjuder rapporten ett perspektiv på den brytningstid medierna befijnner sig i just nu. Samtidigt påminner Hyvärinen att det är frågan om en rapport som betalts av kommersiella medier och tidningar, och alltså inte frågan om en objektiv granskning av mediernas situation.

  • Över 400 000 sidvisningar på årets mest lästa artikel

    En text som resonerar kring barn och sociala medier blev årets mest lästa artikel på Svenska.yle.fi. På topplistan för 2014 finns också ett inträdesprov, en kolumn om barnuppfostran och en artikel om humorgruppen KAJ:s webbjulkalender.

  • Arenan populär bland finländare i Spanien

    Finländarna i Spanien är den grupp utlandsfinländare som tittar och lyssnar mest på Arenan. Antalet program, klipp och direktsändningar som startas från Spanien är 50 000 i veckan.