Hoppa till huvudinnehåll

Mental närvaro krävs då man gör SUP-yoga

Kvinna på surfbräde som yogar i vattnet.
Kvinna på surfbräde som yogar i vattnet. Bild: Mostphotos / Sergey Kozhan yoga,meditation,kvinnor,avslappning,frihet,Sport,friluftsliv,fysisk kondition,energi,hälsa,Paddle,Paddle Board Yoga

Glöm ashtangayoga, bikramyoga, hathayoga eller karamyoga. Nu skall du göra SUP-yoga.

Träningsmetoden kallas Stand Up Paddle Yoga och förenar den gamla hawaiianska surfingtraditionen med den traditionella indiska yogan. Det handlar helt enkelt om yoga där du flyter på surfbrädor. Yogabrädorna är lite längre och lite bredare än vanliga surfbrädor.

SUP-yoga har funnits i Finland i två år säger SUP-intruktören Miriam Bisi.

- Du behöver inga förkunskaper, vem som helst kan lära sig yoga på vattnet. Men klart att det är enklare om du besitter några förkunskaper. Jag tror att folk vill utmana sig själva och det här är något nytt, säger Miriam.

- Det var exakt som att göra vanlig yoga, vi gjorde en blandning av ashtanga- och hathayoga. Det var en mjuk form av yoga, vi gjorde ganska lätta rörelser och var länge i samma position, säger Anne Hietanen som är helt lyrisk efter sitt första yogapass på vattnet. Den största skillnaden från vanlig yoga är att man tränar balansen hela tiden och att man måste spänna magmusklerna konstant.

- Jag fick en känsla att jag inte vill yoga på vanligt sätt mer efter det här. Men klart att vädret spelar roll, idag skiner solen från en klarblå himmel, naturupplevelsen var oerhört viktig. Hur roligt skulle det vara att yoga i ösregn?, säger Anne.

Andas in genom näsan och ut genom munnen. Namaste.

Läs mer om supyoga här eller här.

Nyligen publicerat - X3M