Hoppa till huvudinnehåll

Tyngre fordon ställer nya krav på broarna

Svinöbron i Borgå
Arkivbild Svinöbron i Borgå Bild: Yle/Sune Bergström bron till svinö

Tyngre och högre fordon kommer att börja röra sig på vägarna i Finland. I Mellersta Österbotten, Österbotten och Södra Österbotten finns runt 800 broar som kontrolleras som bäst.

Totalvikten för långtradare höjs från 60 till 72 ton och maximihöjden från 4,2 till 4,4 meter. Anders Östergård, direktör för trafik- och infrastruktur på NTM-centralen i Södra Österbotten, säger att det finns en hel del broar som inte håller måttet.
- Det finns säkert broar som inte uppfyller de här kraven. Av våra 800 broar är mellan 30 och 40 sådana som vi måste sätta viktbegränsning på.

Anders Östergård
Anders Östergård Anders Östergård Bild: Yle/Joni Kyheröinen ntm-centralen
När det gäller höjden är det bättre ställt. De broar som byggts under de senaste 30-40 åren har en marginal på 40 centimeter, de borde med andra ord ha en höjd på 4,6 meter.
- Det kan ju hända att man lagt ny beläggning eller höjt vägen under bron och då kan det hända att det är knappt med utrymme.

De nya begränsningarna träder i kraft den 1 oktober. Före det räknar NTM-centralen med att ha gått igenom alla broar.

Vägarna förfaller då pengarna tryter

Anders Östergård är besviken över de knappa ekonomiska resurserna som vägunderhållet tilldelats. Det avspeglas bland annat i det att man i väghållningsplanen för åren 2013 till 2017 inte listar kommande vägprojekt.
- Jag tycker att det är orättvist för bilisterna som betalar en massa bränsleskatt och bilskatt. Staten tar nog in skatt men vi har ändå inte råd att hålla infrastrukturen i skick.

Summan som tilldelats NTM-centralen är den samma som tidigare år, mellan 46 och 47 miljoner, men inflationen gör sitt. Det betyder i princip att vägunderhållet får mindre pengar för varje år.

Landsvägarna och grusvägarna är de som lider. Ny beläggning finns det inte pengar till, man får nöja sig med att lappa vägarna i stället. Pengar till att grundreparera grusvägarna finns inte heller.