Hoppa till huvudinnehåll

Hur få sömnen att infinna sig

sluta panta
Veckans tema är sömn. sluta panta Bild: YLE sluta panta

Varför sover vi? Vad behöver vi sömnen till? Frågor som dessa finns det ännu inga entydiga svar på, bara spekulationer. Vi vet, att vi inte kan fungera utan en viss måtta sömn, ett mått som uppskattas till mellan sex och nio timmar. Ju mera regelbundet vi sover, desto bättre mår kroppen och vårt psyke och desto bättre arbetar vår hjärna.

Det besvärliga är att vi inte själva medvetet kan reglera vår sömn på samma sätt som vi till exempel kan träna upp olika färdigheter eller bestämma vad vi äter och hur vi rör på oss. Viljestyrka fungerar inte på sömn. Den sker helt automatiskt och ju mer vi försöker sova desto svårare är det att få sömn. Finns det då inget vi kan göra? Jo, vi kan så att säga bädda för att sömnen ska infinna sig så obehindrat som möjligt. Här kommer några tips.

Utgångspunkten är att sömn är något naturligt som infaller regelbundet, oberoende av sängtyp eller madrass, ifall inget hindrar den. Och ett stort hinder kan vara oron för att sömnen inte ska infinna sig. Det bästa är alltså att ägna allt som har med sömn att göra så lite uppmärksamhet som möjligt. När man är tillräckligt trött somnar man helt enkelt.

Tillfälliga sömnstörningar förekommer hos alla människor och är inget att fästa sig vid. Det händer dock att sömnstörningarna blir mer eller mindre kroniska. Då kan man göra så här – om man vill.

1) Ifall sömnsvårigheterna är förknippade med en viss livssituation eller något problem lönar det sig att hitta sådana förhållningssätt som leder till konkreta handlingsstrategier. När man vet vad man ska göra, eller också att det inte är lönt att göra något, lugnar sig psyket och hela organismen och sömnen återkommer.

2) Vi har en fysiologisk rytm på 90 minuters intervaller. Vi får alltså en trötthetsvåg med en och en halv timmes mellanrum. På dagtid är det kroppens signal att vi behöver en liten paus och då tar vi den lilla pausen och sedan är vår inre motor färdig att gå på igen. (Ofta tar vi dock istället en kaffe, coke eller energidryck, vilket är precis det motsatta till vad kroppen ropar efter... Pausen först, sen kan det vara ok med drycken.)

På kvällen är det sedan skäl att passa in sömnen i rytmen, så att vi går och lägger oss just när en av trötthetscyklerna infaller. Missar man en cykel, är det bäst att invänta nästa ’sömntåg’.

3) Man vinner mycket på att fostra organismen till regelbundna sömnvanor. På samma sätt som man ibland måste lära små barn att sova på natten och inte på dagen hamnar man att lära sig själv den processen på nytt. Då lönar det sig att gå lägga sig samma tid varje kväll och sedan hållas i sängen hela natten (6-8 timmar). På så vis kammar man hem två vinster: a) kroppen lär sig, att på natten sover man, och b) enligt vissa beräkningar kan dylik vila i sängen ersätta upp till 70 % av sömnen.

Här ges alltså inte mycket stöd åt idén att man ska stiga upp och göra något, ifall man inte får sömn. För den som trots allt hellre följer den idén, lönar det sig i så fall att göra något väldigt trist. Börjar man rengöra toaletten eller plugga oregelbundna verb varje gång man stiger upp, lär sig kroppen snart att fort somna om och inte vakna förrän på morgonen.

4) Så finns det förstås en del mekaniska knep. Ett mycket enkelt och för många väldigt effektivt sömnmedel är att räkna baklänges från 200 till 1. När tankarna bär iväg från räknandet, kommer man bara lugnt tillbaka in någonstans och fortsätter med till exempel 143, 142 osv. Räknandet baklänges hindrar andra störande tankar att komma i vägen för sömnen. Lyckas man komma ner till 1, börjar man bara om från början igen (200, 199 ...) och senast här studsar hjärnan till och verkar tänka ’nej nu, inte det här tjatiga en gång till’ - och så somnar man.

Allmänna stödåtgärder för sömnen, liksom för välbefinnandet över huvud taget, är avslappningsövningar (5 - 15 minuter några gånger i veckan), många goda skratt och några doser frisk luft varje dag.

Skribent: FM Rita Ahvenniemi, utbildare i Mental Träning och koordinator för personalens välmående på Koulutuskuntayhtymä Tavastia i Tavastehus

Läs också

Sluta panta

Frågor till Sex&sånt - Bläddra bland innehållet

Inga artiklar hittades med den valda bokstaven. Var god välj en annan.

  • Stress - ordet med dåligt rykte

    Ordet stress har ett mycket dåligt rykte.

    Ordet stress har ett mycket dåligt rykte och beskrivs oftast som något dåligt, men det stämmer nödvändigtvis inte. Stress är egentligen bra för oss – så länge vi också får tillräckligt med återhämtning.

  • Bråk i skilsmässosituationer

    Finland toppar listorna när det gäller antalet skilsmässor.

    Finland toppar listorna när det gäller antalet skilsmässor per år. Årligen berörs ca 30 000 barn och ungdomar av föräldrarnas skilsmässa. Skilsmässa är vanligt men inte alltid lätt.

  • Sluta panta-regler

    Här kan ni läsa regler för Sluta panta-chatten.

    Här kan ni läsa regler för Sluta panta-chatten.

Nyligen publicerat - Sluta panta

  • Stress - ordet med dåligt rykte

    Ordet stress har ett mycket dåligt rykte.

    Ordet stress har ett mycket dåligt rykte och beskrivs oftast som något dåligt, men det stämmer nödvändigtvis inte. Stress är egentligen bra för oss – så länge vi också får tillräckligt med återhämtning.

  • Bråk i skilsmässosituationer

    Finland toppar listorna när det gäller antalet skilsmässor.

    Finland toppar listorna när det gäller antalet skilsmässor per år. Årligen berörs ca 30 000 barn och ungdomar av föräldrarnas skilsmässa. Skilsmässa är vanligt men inte alltid lätt.

  • Hur vet man om någon är kär?

    "Hur vet jag om han är kär i mig?"

    ”Hur vet jag om han är kär i mig? Hur ska jag kunna få kontakt med henne? Hur flirtar man? Hur vet jag ens hur jag själv känner för honom? Hur ska jag fråga om vi kan bli tillsammans? Hur håller man ihop ett förhållande när man har problem i det? Hur håller man liv i förälskelsen? Hur kommer man över någon? Dessa måste vara några av de frågor som så gott som varendaste kotte har eller kommer att fråga sig någon gång under livet. Universalfrågorna, de obligatoriska, de stora.

  • Hur hitta rätt i servicedjungeln?

    Hur hitta rätt fram i servicedjungeln?

    Redan innan grundskolans slut gäller det att fatta viktiga beslut. Läroplikten slutar, men utan utbildning är det svårt att hitta jobb. Hur välja studieplats och på vilka grunder? Frågan är viktig, för varje individ som tappar motivationen och varken studerar eller jobbar, riskerar att falla utanför vårt samhällsystem. Lyckligtvis finns det stöd och hjälp att få, så vägen framåt i livet blir klarare.

  • Lillemor Gustafsson: Att bli vuxen är att lämna något och finna något nytt

    När är det dags att tänka: nu är jag inte ungdom längre?

    När är det dags att tänka: nu är jag inte ungdom längre? Då man känner sig vuxen? Hur känns det? Finns det någon åldersgräns för när man kan känna sig som vuxen? När man avslutat sina studier och börjat arbeta? Om man är 16 år eller 20 år och kommit in i arbetslivet? Är man vuxen då?

  • Sexuell läggning och att komma ut

    Det händer massor på hbtiq-fältet i Finland.

    Det händer massor på hbtiq-fältet i Finland och världen hela tiden. Trots att det ibland kan kännas som att saker är ojämlika går det ändå framåt hela tiden på många olika områden.

  • Sluta panta-regler

    Här kan ni läsa regler för Sluta panta-chatten.

    Här kan ni läsa regler för Sluta panta-chatten.

  • Bra sex – hur ska man göra?

    De flesta vill ha bra sex

    De flesta vill ha bra sex, och många tror att vägen dit är olika ställningar och teknik. Men det avgörande är att man är avslappnad, känner sig trygg och kan kommunicera med den man har sex med.

  • Utmaningar i sociala situationer är veckans tema på Sluta panta

    Har du svårt att bilda vänskapsrelationer?

    Har du svårt att bilda vänskapsrelationer? Känner du ofta att du blir utanför? Blir det lätt bråk mellan dig och andra? Tänker du att du inte är lika bra som andra? Har du svårt att hantera dina känslor i utmanande situationer? Funderar du ofta på vad andra tänker om dig? Låter du det påverka dina handlingar? Hatar du att förlora?

  • Livslust sprider kunskap om ätstörningar

    Det finns många myter om ätstörningar

    Det finns många myter om ätstörningar som starkt håller i sig: att enbart flickor drabbas av ätstörningar. Att man kan ta sig ur en ätstörning genom att helt enkelt ta sig i kragen och att ha en ätstörning innebär att man är riktigt, riktigt mager.

  • Familj och parrelationer

    vi får inte, skall inte och kan inte äga en annan människa.

    Familj och parrelationer är veckans tema på Sluta panta. Oscar från Krisjouren för unga har skrivit en text som berör temat. Du kan chatta med honom den 12.6 och 13.6 kl. 19-22 på Sluta panta-chatten.

  • Rasism och fördomar

    Rasism och fördomar är två obehagliga polare.

    Rasism och fördomar är två obehagliga polare. Den ena föder den andre och de stöttar varandra i de mest besynnerliga och stundvisa absurda som farliga situationer.

  • Att leva i nyfamilj

    Att gå igenom en separation kan vara väldigt tungt.

    Varje år är det tusentals barn och unga i Finland vars föräldrar väljer att separera. Att gå igenom en separation kan vara jätte tungt och det leder oftast till förändringar. Det kan gälla förändringar i hur man bor, kanske vilken skola man går i, hur man firar jul, var man är på semester m.m. För barn och ungdomar leder det ofta till två olika hem, men samtidigt kanske också till det att föräldrarna har mera tid för en under de dagar man är hos dem.