Hoppa till huvudinnehåll

Kurrande mage två dagar i veckan ger resultat

Bild: Arja Lento / Yle vikt

Efter semestertiderna så här års så börjar många igen se över sina levnadsvanor, vilket innebär högsäsong för olika dieter. En av de populära dieterna just nu går under namnet 5-2-dieten.

Den nya dieten bygger på periodisk fasta. Under 5-2-dieten äter man normal kost fem dagar i veckan och sedan fastar man under två dagar. Under fastedagarna är kaloriintaget litet, bara kring 500 kilokalorier. Det här minskar insulinmängden, vilket också tros minska risken att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar, cancer och diabetes.

Annika Orre har levt enligt 5-2 dieten i drygt en månad och hon har redan sett konkreta resultat och tappat tre kilo i vikt. Hon påpekar ändå att viktminskningen inte är hennes huvudmål.

– Jag har ärftligt högt blodtryck och kolesterol, något som jag hoppas kunna få bukt med genom att följa den här dieten, säger Orre, som idag har medicinering både för blodtrycket och kolesterolen.

Orre säger att det är just den periodiska fastan som gör dieten lätt att följa.

– Man fastar en dag åt gången och så vet man att man igen följande dag får äta som vanligt, säger Orre som fastar måndagar och torsdagar. De övriga dagarna äter hon normalt.

Balanserad diet viktig

Orre får medhåll av Kerstin Brismar, professor i diabetesforskning vid Karolinska institutet i Stockholm. Brismar har sett att dieten ger goda resultat. Hon påpekar också att fördelen med 5-2 dieten, till skillnad från många andra populära dieter som exempelvis LCHF, är att den är välbalanserad.

– Man får i sig alla näringsämnen till skillnad från många andra dieter där man ofta får i sig antingen för mycket eller för lite av ett visst näringsämne, säger Brismar.

Enligt Brismar bygger de effektivaste dieterna på ett minskat kaloriintag. Eftersom 5-2-dieten fördelar den här minskningen på två dagar i veckan i stället för alla sju så är den också lättare att följa. Studier från bland annat USA visar att de som följer dieten också brukar äta mindre de fem dagar de inte äter kalorifattigt eftersom hjärnan ställer om och suget minskar på grund av fastan.

Bra för hjärnan

I västvärlden har portionsstorlekarna ökat med 50 procent under de senaste 30-40 åren. Samtidigt har mängden motion minskat.

– När man minskar kaloriintaget under en vecka så ser man att insulinproduktionen och blodfetterna minskar och blodtrycket sjunker, och så går man också ner i vikt förutsatt att man inte överäter de dagar man inte äter kalorifattigt, säger Brismar.

Hjärnan ska också bli mer aktiv under dieten, vilket i sin tur kan minska risken för minnessjukdomar som demens. 5-2-dieten bygger på tanken om att människan inte är skapad för att ha konstant tillgång till mat.

Brismar inleder i höst en studie om den nya 5-2-dieten. Hon påminner ändå att det är mycket individuellt hur människor reagerar på olika slags kost och dieter.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes