Hoppa till huvudinnehåll

Är gränsen redo för anstormning?

Gränsbevakare
Gränsbevakare Bild: Yle finska gränsen

Medan EU och Ryssland ältar frågan om visumfrihet pågår radikala förändringar på Karelska näset som gör att S:t Petersburg rycker allt närmare den rysk-finska gränsen, skriver vår medarbetare i Ryssland, Anders Mård i sin kolumn.

Hela den här sommaren har det varit lika roligt att köra ut till vår stuga på Karelska näset. Av den enkla orsaken att det numera finns en motorväg på sträckan S:t Petersburg-Vaskelovo där vår datja ligger.

Den här vägen löper närmare Ladoga och tar slut i Priozersk, gamla Kexholm. För några år sen var den här vägen en enda lång pina med eviga trafikstockningar. Men nu åker man motorväg i 30 långa kilometer, och inom sex år ska motorvägen nå ända fram till Priozersk.

Den här nya motorvägen har federal status och byggs i rekordfart. Hittills har staten satsat 500 miljoner euro. Men varför Moskva väljer att bygga en motorväg till Priozersk är ett mysterium. Den här vägen används av privatpersoner som varje helg kör ut till sina stugor.

Näsets viktigaste väg är ändå E18-vägen, sträckan S:t Petersburg-Viborg, och vidare till den finska gränsen. En väg som ryssarna kallar för ”Dödens väg”. Den här vägen har bara breda körfält och den är livsfarlig på grund av alla lastbilar och omkörningar.

Det ryska resonemanget blir inte lättare att förstå när man på den finska sidan redan har börjat bygga en motorväg mellan Lovisa och Kotka. Men på den ryska sidan satsar man inte på gränstrafik, utan på stugtrafik.

Onda tungor låter berätta att Moskvas politik – än en gång – inte har styrts av allmänna intressen, utan av privata. Och det är ingen hemlighet att flera av president Putins vänner och kolleger har investerat stora pengar i egna landområden längs med Ladogas strand. Och för att förbättra värdet på investeringen behövs förstås en modern infrastruktur.

Jag råkar ha en god vän som jobbar som kapten på ett av klostret Valamos fartyg. Han berättar att Valamo har blivit innestället nummer ett för många höga politiker och tjänstemän från Moskva. De bygger förstås inte på själva klosterön, det nöjet tillhör endast den högsta eliten, utan de låter uppföra sina lyxvillor på stränderna utanför Sordavala.

Därför är det heller inte så konstigt att den ryska staten planerar modernisera hela sträckan från S:t Petersburg till just Sordavala.

Andra tungor hävdar att motorvägen ingår i en enda stor plan för Karelska näset. Först tar man itu med motorvägen till Priozersk, sen Europavägen via Viborg. Och även här har Moskva stora planer.

Det senaste budet är att Europavägen blir en avgiftsbelagd motorväg. Bygget ska komma igång om ett par år och vara klar senast till fotbolls-VM år 2018. Men för att kunna bygga en avgiftsbelagd motorväg måste det, enligt rysk lag, finnas ett gratis alternativ. Och här kommer troligtvis den gamla Viborgsvägen att spela huvudrollen. Alltså måste även den moderniseras.

Om några år kommer det alltså finnas minst tre snabbvägar rakt upp till finska gränsen. Frågan är bara ifall gränsen är redo för anstormningen.

I fjol skrev Finland ut över 1 miljon Schengenvisum till ryska medborgare. Och trafiken vid gränsen är därefter. Antalet gränsövergångar slår ständigt nya rekord. Ifjol var antalet 12 miljoner. Tre av fyra som passerar gränsen är ryska medborgare.

Antalet gränsövergångar har fördubblats på tio år, och takten verkar inte minska. Enligt gränsbevakningens egna prognoser kommer antalet gränsövergångar år 2017 att vara 30 miljoner. Och då ingår inte en visumfrihet i beräkningen.

Förut klagade alla på den ryska gränsbevakningen. Byråkratin var snårig och köerna långa. De senaste åren har ryssarna förenklat byråkratin och gränsövergången har blivit snabb. Nu klagar istället allt fler allt oftare på den finska gränsbevakningen. Köerna är långa och personalbristen uppenbar.