Hoppa till huvudinnehåll

Checkpoint Helsinki blickar framåt

Ahmet Ö?üt, Checkpoint Helsinki
Ahmet Ö?üt, Checkpoint Helsinki Bild: YLE ahmet öğüt

Det blev inget beslut om stöd till organisationen Checkpoint Helsinki vid Helsingfors stadsstyrelsemöte igår kväll (26.8), ärendet bordlades till nästa vecka.

Checkpoint Helsinki bildades våren 2012 när vågorna kring Guggenheims vara eller inte vara i huvudstaden gick som högst.

Inom ramen för Checkpoint Helsinki samlas konstnärer och professionella konstutövare, professorer och museifolk, för att fundera på vilken slags konst staden behöver, säger Markus Kåhre, som är ordförande för Checkpoint Helsinki.

- Helsingfors är en aktiv konststad, men i dagens läge finns egentligen ingen institution som visar den allra senaste konsten, säger Kåhre.

Organisationen har sökt pengar från Helsingfors stad för att kunna utveckla verksamheten och på lång sikt kunna bygga upp en samling aktuell konst som skulle ge Helsingfors ett mervärde som konststad.

- Avsikten är inte att bygga stora strukturer eller tomma väggar, utan vi kommer att sätta alla pengar på verksamheten, understryker Kåhre.

För Checkpoint Helsinki skulle det vara naturligt att också i fortsättningen samarbeta med olika konstaktörer som t.ex. Helsingfors festspel.

I lördags (24.8) var det premiär för Checkpoint Helsinkis första egna konstprojekt, nämligen Ahmet Öğüts "Fahrenheit 451: Reprinted" där brandmän trycker upp en gång förbjudna eller censurerade böcker.

Denna vecka (26.8-1.9) kan man också ta del av Chimney-projektet som presenterar de tre konstnärerna Ahmet Öğüt (f. 1981 i Turkiet), Klas Eriksson (f. 1976 i Sverige) och Bita Razavi (f. 1983 i Iran). Projektets landmärke är den gamla skorstenspipan på Glaspalatsskvären, men de olika verken är rörliga, momentana eller i vardande.

Som en del av öppningsbegivenheterna ordnar Checkpoint Helsinki i samarbete med Museet för Nutidskonst Kiasma seminariet "We Are Open! – Organising openness in artistic, curatorial and institutional practices" 29. – 30.8.2013.

Seminariets syfte är att söka perspektiv på öppenhet i praxis för producerandet och förmedlandet av nutidskonst, och man kommer bl.a. att diskutera relationerna mellan organisationer och fria aktörer ur det offentliga rummets och publikens perspektiv.

Läs också