Hoppa till huvudinnehåll

Att bli kändis som barn - hur stöder skivbolaget Isac Elliot?

Bild: Petter Sandelin / YLE isac elliot

Isac Elliot tog världen med storm och det gick fort. Nästan över en natt blev han känd och är idag ett av de största popfenomenen i Skandinavien, endast 12 år gammal.

För att kunna hantera framgången och hysterin kring Isac satsar familjen och skivbolaget mycket på att se till att han har det bra. Till exempel har man anställt ett engelskt management bolag, som bland annat ska hjälpa artisten att hantera framgången.

- Det är stor grej. Att gå från att vara en vanlig pojke till att plötsligt vara omringad av hundratals skrikande tjejer, har förstås en inverkan, säger Kari Holmgren, som är Isac Elliots PR-ansvariga på Sony Music Finland.

Skivbolagets strategi är att alltid kunna diskutera igenom saker och ting med Isac och tanken är att ha en psykiater eller annan kunnig person till förfogande, så att Isac hålls ihop, berättar Holmgren vidare. Eftersom en framgång som denna är omöjlig att förutspå, så är det ganska svårt att i förväg förbereda någon för ett kändisskap.

Att vara artist innebär att man är en offentlig person. På sociala medier förekommer också negativa kommentarer.

- Ofta är det avundsjuka killar som skriver något illa om Isac Elliot, säger Holmgren.

Läs också

Nyligen publicerat - Vega