Hoppa till huvudinnehåll

Svensklärare: Tillåt flera fel och prata mera!

Sisko Harkoma är svensklärare i Ylöjärvi
Sisko Harkoma vid Ylöjärven lukio. Sisko Harkoma är svensklärare i Ylöjärvi Bild: Yle Victoria Wirén ylöjärven lukio

Undervisningen i svenska borde inledas med mera muntliga övningar, anser svensklärare. Grammatiken och alla regler kan man gå igenom när eleverna har kommit igång lite.

Om man genast ska lära sig alla regler blir det för svårt och minskar entusiasmen, säger svenskläraren Sisko Harkoma vid gymnasiet i Ylöjärvi strax norr om Tammerfors.

Harkoma försöker skapa en avspänd atmosfär i klassrummet och sporra eleverna att våga börja prata och använda sina kunskaper.

Eftersom resurserna för språkundervisningen har minskat och det finns ett mindre antal veckotimmar att ägna åt svenskan tycker Harkoma att man också borde sänka kraven.

"Inte viktigt med en och ett"

Sisko Harkoma hoppas att studentprovet i svenska kan göras lite enklare så att små fel inte drar ner poängantalet lika mycket som det gör nu. Hon vill också att de muntliga kunskaperna ska värderas högre.

- Alla studier visar att det är just de muntliga kunskaperna i svenska som behövs i arbetslivet. Det är inte lika många som behöver kunna skriva korrekt svenska, säger Harkoma.

Det är kanske inte hela världen om man inte kan hålla reda på ordens genus så att man blandar en och ett och kanske inte klarar av alla passivkonstruktioner. Viktigast är det att budskapet är tydligt och inte förvrängs, resonerar Harkoma.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes