Hoppa till huvudinnehåll

”Vi fokuserar för mycket på mat”

Matprogram, undersökningar om olika råvarors hälsoeffekter och krav på att handla ekologiskt gör att mat kan bli en stress. Bild: Yle/Ville Hupa närmat

Mat är inte längre något som bara ska göra oss mätta. Vi blir överösta med matprogram och rekommendationer om vad vi ska och inte ska äta.

I värsta fall är rekommendationerna dessutom motstridiga. Maten har för vissa blivit en stressfaktor.

Nina Westerback
Kostrådgivare Nina Westerback. Nina Westerback Bild: Yle/Karin Filén nina westerback

- Det kommer ju så mycket olika information nu när myndigheternas information delvis är i konflikt med allt annat vi hör. Till exempel att det ska vara äkta smör och grädde, det strider mot myndigheternas råd som är mera för lätt fett och man tycker att mättat fett är skadligt. Bland annat det här är säkert en konflikt många känner, säger kostrådgivare Nina Westerback.

Matmani

Psykolog och psykoterapeut Ulrica Segercrantz jobbar bland annat med personer som har olika typer av ätstörningar. Hon följer med intresse med hur stor roll maten har fått i vår vardag och har ur en psykologisk synvinkel funderat på vad som händer i samhälle när kost och välmående blir överdrivet centralt.

- Man kan tala om hysteri eller kanske snarare mani. Jag läste här nyligen om någon som sade att när man börjar koncentrera sig för mycket på mat och det blir en central funktion i vårt samhälle så är det ett första tecknen på att samhället håller på att rasa ihop, säger Segercrantz.

Hon tillägger att det låter lite dramatiskt men att det kan ligga något i att när välfärden blir så hög att man bara kan koncentrera sig på lyx inom mat, det vill säga antingen hur bra man äter eller hur hälsosamt man äter, så är det kanske ett tecken på att någonting håller på att gå fel i vårt samhälle.

Man kan tala om hysteri eller kanske snarare mani kring mat
Den överdrivna fokusen på mat tar enligt Segercrantz bland annat uttryck i en stor självcentrering. Man börjar iaktta sig själv mer och koncentrera sig på sitt utseende. Manin kring mat har enligt Segercrantz också lett till en ökning av ortorexi, en överdriven fixering vid en hälsosam livsstil.

- Sociala medier påverkar också och gör att det här sväller mer än tidigare, konstaterar Segercrantz.

Pressen kring mat och matlagning påverkar enligt Segercrantz främst människor med dåligt självförtroende och unga människor som ännu utvecklas och vars personlighet och identitet inte ännu är så självklar.

Matfostran gynnar barn

Samtidigt som de vuxna försöker hänga med i mattrenderna, dieterna och de ekologiska rekommendationerna för råvaror, märker bland annat daghemmen att barn är vana vid en allt ensidigare kost.

- Vi vet egentligen ganska lite om hurdan mat barnen får hemma. Ibland märker man ändå att vanlig husmanskost som en ordentlig köttsås eller ärtsoppa kan kännas främmande för barnen, säger barnskötare Tiina Hyle på Lasarettsgatans daghem i Åbo.

Här har man använt matfostringsmetoden Sapere. Metoden går ut på att barnen inte bara ska äta mat och råvaror utan vara nyfikna och använda alla sina sinnen. I dag får Hyles grupp känna, lukta och smaka på morötter, blomkål och tomater. Resultaten av metoden är enligt Hyle tydliga.

- Vi har barn som har svårt att smaka på maträtter. De barn som har varit med här några år nu på dem märker man däremot att de äter bättre. De har blivit modigare, de vågar smaka på mer, säger Hyle.

Föräldrarna har också märkt en skillnad.

Ta i stället ett mellanmål på vägen till butiken eller när du kommer hem och laga sedan middag i lugn och ro

- Hemma har de märkt det genom att det har blivit så att föräldrarna har börjat göra mera grönsaker och sallad hemma, eftersom barnen har pratat att undrat varför de inte har sallad hemma när de får det dagligen på dagis, säger Hyle.

"Undvik mitten av butiken"

Kostrådgivare Nina Westerback har några goda råd för hur man kan undvika stress när man handlar mat.

- En bra tumregel är att man ska följa kanterna av butiken. Där finns allt det färska som tas in i butiken dagligen. Om man behöver något från mitten, kanske någon torrvara som ris eller havregryn så lär man sig var det finns, men annars kan man ganska bra undvika hela mitten av butiken, säger Westerback.

Dessutom rekommenderar hon att finländarna släpper tanken om att middagen ska ätas klockan fem eller sex.

- Många är jätte hungriga när de går och köper mat. Ta i stället ett mellanmål på vägen till butiken eller när du kommer hem och laga sedan middag i lugn och ro, på så sätt undviker man stressen, säger Westerback.

Läs också om hur vi slänger bort stora mängder ätbar mat varje år:
Miljoner kilo ätbar mat på soptippen

Mer om Sapere-matfostran hittar du här: Sapere - genom sinnena till matens värld
Kostrådgivare Nina Westerbacks blogg:
Tosi ruoka - Riktig mat

Strömsö

Bilder på Instagram

Vi i rutan

  • Camilla Forsén-Ström

    Camilla Forsén-Ström

    Konstexpert
  • Elin Skagersten-Ström.

    Elin Skagersten-Ström

    Redaktör

    Programledare för Strömsö.

  • Jonas Sundström, Strömsön juontaja.

    Jonas Sundström

    Programvärd och redaktör

    Programvärd på Strömsö. Juontaja kahdella kielellä Strömsön lifestyle-ohjelmassa. Ta gärna kontakt på jonas.sundstrom@yle.fi.

  • Jim Björni

    Jim Björni

    Redaktör
  • Lee Esselström

    Lee Esselström

    Redaktör

    Redaktör och hantverksexpert på Strömsö.

  • Owe Salmela.

    Owe Salmela

    Florist
  • Örtexpert Alexandra De Paoli

    Alexandra De Paoli

    Örtterapeut

    Örtterapeut och journalist, uppvuxen i Stockholm men numera bosatt i norra Sverige.

  • Porträtt på Strömsös kock Anders Samuelsson med skog i bakgrunden

    Anders Samuelsson

    Kock

    Jag är Strömsös kock. I köket gillar jag hållbarhet och ekologiska världen, och satsar gärna på det skandinaviska köket i kombination med nya smaker. På fritiden gillar jag friluftsliv och skidåkning.

  • Första veckomenyn – Vegval

    Era bästa vegetariska vardagsrätter.

    Det är dags att presentera den första veckomenyn i Strömsös kampanj Vegval där ni har delat era bästa vegetariska vardagsrecept. Tack till Päivi Lähtevänoja, Judith Alm, Frida Allberg och Katriina Lahtonen som står för veckans recept.

  • Gräddbakad grönkåls- och potatisgratäng

    Mat som går fort att laga och som sköter sig själv i ugnen.

    Gräddbakad grönkåls- och potatisgratäng Vardagsmat! Ett recept som från början var en kylskåpsrensning men som kommit att bli en god och superenkel vardagsfavorit. Mjuk, len och rejäl vintermat som går fort att laga och som sköter sig själv i ugnen. Judith Alm Ingredienser 1 purjolök 7-8 grönkålsblad / 1 stort knippe 1 pkt rökt tofu. Kan bytas ut mot 4-6 svampar, t.

Nyligen publicerat - Strömsö

  • Första veckomenyn – Vegval

    Era bästa vegetariska vardagsrätter.

    Det är dags att presentera den första veckomenyn i Strömsös kampanj Vegval där ni har delat era bästa vegetariska vardagsrecept. Tack till Päivi Lähtevänoja, Judith Alm, Frida Allberg och Katriina Lahtonen som står för veckans recept.

  • Gräddbakad grönkåls- och potatisgratäng

    Mat som går fort att laga och som sköter sig själv i ugnen.

    Gräddbakad grönkåls- och potatisgratäng Vardagsmat! Ett recept som från början var en kylskåpsrensning men som kommit att bli en god och superenkel vardagsfavorit. Mjuk, len och rejäl vintermat som går fort att laga och som sköter sig själv i ugnen. Judith Alm Ingredienser 1 purjolök 7-8 grönkålsblad / 1 stort knippe 1 pkt rökt tofu. Kan bytas ut mot 4-6 svampar, t.

  • Fullkornsnudlar med säsongens grönsaker – här med blomkål och broccoli

    Kan varieras enligt smak och tillgängliga råvaror.

    Fullkornsnudlar med säsongens grönsaker – här med blomkål och broccoli Det här är ett enkelt och snabbt recept som är formbart enligt smak och tillgängliga råvaror. Själv varierar jag receptet hejvilt. Jag använder fullkornsnudlar och soltorkade tomater som stomme och lägger till olika grönsaker och nån proteinrik ingrediens. Om man vill ha lite färg på sin mat funkar riven rödbeta fint här.

  • Helstekt blomkål med currysmör, och friterade kikärter

    Använd hela blomkålen på två nya sätt.

    Helstekt blomkål med currysmör, och friterade kikärter Sönderkokt blomkål är bland det tråkigaste som finns i matväg. Men när du ugnsbakar den eller river blomkålen till blomkålscouscous får du ut det bästa av grönsaken. Jag älskar verkligen currysmör som smaksättare till hela rostade grönsaker.

  • Bakad sötpotatis med kikärtsröra och valnötsbullar

    Krisp förenas med krämighet i matklassiker

    Bakad sötpotatis med kikärtsröra och valnötsbullar Eftersom jag är vegan ville jag utveckla det klassiska receptet på ugnsbakad potatis (i mitt fall sötpotatis). Jag ville också experimentera med nötter i matlagningen och utvecklade därför receptet på valnötsbullarna som är ett gott och lite krispigt tillbehör till den bakade bataten.

  • Kantarellfylld cannelloni ger variation till höstens svampmiddagar

    Framtidens kockar deltar i Strömsös kampanj Vegval.

    Kantarellfylld cannelloni Jag är intresserad av det italienska köket. I den här rätten har jag försökt kombinera finländsk höst med det italienska köket. Jag har stött på fördomar om att vegetarisk mat handlar om torra grönsaksbiffar. Testa kantarellcanneloni så blir du överrraskad. Du kan byta ut svampen mot annan lämplig svamp t.ex. karl-johan.

  • La Bélle’s bönbiffar med citronröra

    Framtidens kockar deltar i Strömsös kampanj Vegval.

    Enbart bönbiffar på tallriken kan kännas lite väl färglöst. Jag ville göra en färggrann rätt med saftiga bönbiffar och lite hetta, samt färgsatta korngryn. Mynta, basilika och citron tycker jag ger friskhet och passar bra i en yoghurtsås.

  • Saftiga härkisrödbetsbiffar med potatis och fetaostkräm

    xxx

    Saftiga härkisrödbetsbiffar med potatis och fetaostkräm Jag tycker att rödbeta är en fantastisk ingrediens och ville bygga en rätt med höstliga färger. Ett klassiskt tillbehör till rödbeta är fetaostkräm. Jag gillar att lägga till syrlighet i fetaostkrämen med saften av någon citrusfrukt. Lite zest är alltid trevligt att dekorera med.

  • Spenatcurry med halloumi - färgglad vardagsmat

    Framtidens kockar deltar i Strömsös kampanj Vegval.

    Spenatcurry med halloumi Jag tycker att halloumi eller någon annan ost som kan stekas eller grillas är ett bra alternativ i vegetarisk mat. Här får osten sällskap av en smakrik currysås och en biff på quinoa- och kikärtsmix.