Hoppa till huvudinnehåll

Ungdomar: Reklam naturligt i stadsbilden

Bild: EPA/ANDREU DALMAU lumia

Färre än var femte ungdom anser att marknadsföring är etisk. Det här kommer fram i den nationella ungdomsbarometern gjord av Research 15/30. De unga anser ändå att reklam hör till vardagen.

Bara 14 procent av personer mellan 15 och 30 år som deltog i den nationella ungdomsbarometern tycker att marknadsföring är etisk. Många unga uppger sig ändå intresserade av särskilt de internationella storföretagen, som Coca-Cola, och teknologibolagen.

Majoriteten av ungdomarna anser att det inte finns ett behov för att begränsa marknadsföring för alkohol och sötsaker. Ungefär var femte tycker att det är bra med alkoholreklamer på sportevenemang.

Trots att de unga är kritiska, tycker ändå nästan 60 procent att reklam är en naturlig del av stadsbilden.

Enligt barometern verkar det ändå som att reklammakarna inte når ungdomarna. Bara 13 procent anser att finländska företag förstår ungdomarnas behov och livssituation. Positiva kundserviceupplevelser är också sällsynta, anser unga.