Hoppa till huvudinnehåll

Starta eget och titta inte i backspegeln!

Janne Hänninen är grundare och Monika Nars vd på designbyrån Leroy. Bild: YLE/Berislav Jurisic grafisk designer

Tre grafiker hade drömmen om en egen firma och två år senare jobbar ett tiotal hängivna medarbetare på deras kontor i Helsingfors.
- Risktagande med pengar kan vara en skrämmande faktor. Men att investera sin egen tid kostar inget. Det har senare betalat sig tillbaka, säger Janne Hänninen.

Designbyrån Leroy sysslar med branding, alltså att formge varumärken med allt från förpackningar och skyltfönsterupplägg till annonsbilder och webbdesign.

- Vi har haft tur. Vi har levererat fina produkter till våra kunder. Nöjda kunder genererar mera arbete och då har vi valt att rekrytera mera folk, säger Hänninen.

Det finns alltid lediga stolar. Bild: YLE/Berislav Jurisic designbyrå

Starttips: Fyll sparkontot och ät gröt

Men den allra första tiden klarade han tack vare havregrynsgröt och en ekonomisk buffert för den oavlönade startfasen. För att nå framgång gäller det att inte fega ur och titta bakåt eller snegla åt sidorna för tidigt.

- Vi bara körde hårt, visste vad vi ville och insåg ett halvt år senare att det här kan fungera. Man ska våga investera sig själv och ge sitt fulla. Men stirrar man på bankkontot så kommer man att sitta fast. Det står inte i businesstrategierna men det har fungerat.

Bevisa det omöjliga

Entreprenörer beskrivs ofta som initiativrika, risktagande, socialt kompetenta och målinriktade. Linus Vuorio känner igen egenskaperna i sig själv.

- Jag tycker om allt som låter omöjligt. Jag tror det är viktigt om man vill syssla med företagande - att visa åt världen att det går att göra. Man måste vara koncentrerad och inte rädd för att jobba hårt, säger Vuorio som var med om att starta Leroy.

Vuorio tror på att det behövs mera företagande i framtiden och rekommenderar det för alla som vill prova. Det är också typiskt för unga entreprenörer att starta flera företag med litet kapital och låg risk, berättar Jan Sten som undervisar i entreprenörskap och företagande på Hanken i Helsingfors.

Serieföretagande bär frukt

- Vi gjorde en undersökning bland hankeiter som har företag och det visade sig att många av dem är med i otroligt många bolag, två eller tre är ingen ovanlighet, säger Sten. Jag tror det har att göra med åldern: Man vill testa olika saker och behöver mer kunskap, då är det ett bra sätt att testa affärsidé och lära sig.

Det här kan ofta utvecklas till en ”företagarsjuka” där man ser potentiella affärsidéer överallt. Med tio idéer är sannolikheten större att en bär vidare än om man satsar allt på ett kort.

- När du en gång börjat se möjligheter ser du dem överallt. Har du mentaliteten att kasta dig från projekt till projekt så blir du serieföretagare, säger Jan Sten.

Öppna kort på öppet kontor

Öppna kontoret i Kronohagen. Bild: YLE/Berislav Jurisic öppet kontor

Öppenhet är en av Leroys styrkor enligt Janne Hänninen. På kontoret sitter alla i samma rum så man hör varandras telefonsamtal. Projekten skissas upp på tuschtavla och bilder klistras upp längs väggarna så alla vet vad de andra har på gång. Runt två enorma långbord pågår samtidigt bildbehandling, kundmöte och ett snabbmöte mellan vd:n och producenten.

- Det är en kreativ och inspirerande miljö. Vi har valt att satsa på vårt utrymme, ha en moderatare egen lönepolitik och i stället investerat i att föra företaget vidare. Bland annat har vi byggt en egen fotostudio, säger Leroys vd Monika Nars.

Nars har lång erfarenhet från businessvärlden och började jobba på Leroy efter att ha anlitat företaget som kund. Hon ser på företagande och risker från ett finansperspektiv.

Monika Nars Bild: YLE/Berislav Jurisic monika nars

- Byråkratin bakom ett företag kan kännas skrämmande när du startar upp och det kan vara ett träsk. Men man ska våga gå in i det och använda professionell hjälp om man tycker det är svårt. Sen måste man ha en bra tro på sig själv och det man gör, säger Nars.

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen