Hoppa till huvudinnehåll

"Läget vid nödcentralerna uselt"

nödcentral
nödcentral slaget efter tolv

För några dagar sen kom Nödcentralverket med ett uppmärksammat pressmeddelande - nödcentralerna fungerar idag bättre än före de reformer som de har genomgått, hette det.

Många höjde då på ögonbrynen, och de som gjorde det får nu vatten på sin kvarn. Yle Nyheter har talat med en rad anonyma anställda vid nödcentralen i Kuopio och vid räddningsverken i området och de flesta är överens: verksamheten fungerar inte alls som den borde.

- Det uppstår problem på grund av kulturskillnader mellan olika myndigheter och på grund av olika dialekter, säger en nödcentralsanställd i Kuopio.

- Det gemensamma målet och helhetstänket har blivit otydligt, konstaterar för sin del en anställd vid räddningsverket i Norra Karelen.

"Servicenivån sjunker ofrånkomligt"

I och med att antalet nödcentraler har minskat har de områden som de nya stora centralerna ska sköta blivit så omfattande att lokalkännedomen har försvunnit. Det betyder att det går åt dyrbar tid till att reda ut exakt var till exempel en trafikolycka har inträffat, eller var det egentligen brinner i knutarna.

I stället kompenserar man ofta genom att skicka iväg alltför många räddningsenheter, och det är slöseri både på arbetskraft och pengar.

- Det blir nog onödiga kostnader för samhället, säger en anställd vid Södra Savolax räddningsverk.

Datasystemen på nödcentralerna är dessutom oändamålsenliga och personalen räcker inte till. Flera anställda vittnar om svårigheter att orka med jobbet och utmattning på grund av den ständiga stressen.

- Som läget är nu är det ofrånkomligt att servicenivån sjunker, säger en jourhavande vid nödcentralen i Kuopio. Och det här är något som man öppet borde berätta för medborgarna.

Då nödcentralsreformen är slutförd nästa år finns det bara sex nödcentraler kvar i landet, mot 15 som tidigare.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes