Hoppa till huvudinnehåll

Bil eller inte bil

Vems fel är det när städerna är fulla av bilar, smutsiga av avgaser och fotgängare blir överkörda? Och behöver vi alla bil? Svåra och intressanta frågor tas upp i Talking Heads från 1995.

En nyförlöst ung grön Janina Andersson och en febrig obunden Klaude Kopteri (Klaus Bremer) från Rixdan (sic) är med i Talking Heads för att tala om bilism. De käbblar friskt och ilsket.

Klaus Bremer anklagar de gröna för kriminellt handlande och att de inte jobbar för vettig bilism. Man bör också förnya Finlands bilpark. Det är de grönas fel, menar Klaus. Bremer är uppe i luften och flyger i sin helikopter flera gånger per vecka under skolåren. Helsingfors är en av världens fjuttigaste huvudstäder. Bilisterna är oskyldiga, stadsplanerarna är skurkarna. En bilist köper mycket mera, och är därmed bättre än fotgängarna, menar Klaude. Också kvartersbutiker behöver parkeringsplatser.

Janina Andersson försöker propagera för ett bilfritt centrum och billig kollektivtrafik. Varför är kollektivtrafik så dyrt, undrar Janina Andersson?

Vi får följa med Linda som får körkort och så träffar vi Annika Luther som tar sig överallt utan bil med fem barn. Hon tycker att det är orättvist att bilarna skall bestämma över hela samhället. Bilen är en förlängning av drömmen om frihet, men på andras bekostnad. Fotgängarna får alltid lida.

Heikki är biltokig och älskar sin Chevrolet Corvette. För honom innebär bilen frihet, där han kör fram på de snöslaskiga gatorna. Han tycker dock att det är idiotiskt att ha en hastighetsbegränsning på 40 km/h i städer.

Niki Luther skrattar åt detta. Hon tycker man borde förbjuda privatbilism i stadskärnan. Japan var för henne en skrämmande framtidsvision om ett totalt bilsamhälle.

Heikki kontrar att bilen inte borde få kosta så mycket. Varför skall bensinen också kosta så mycket? Pengarna bilisterna betalar öses på alla andra, inga nya vägar byggs.

Redaktör Mikaela Weurlander kollar hur pengarna egentligen fördelas: på Bilförbundet, Trafikförbundet och på Statens ekonomiska forskningscentral. På Statens ekonomiska forskningscentral menar man att man från bilisternas pengar bör kompensera för avgaser, klimatuppvärmning, olyckor.

Men på bilförbundet menar man att det bara är konkreta varor och t.ex. vägar som bör vara med i räkningnen. Bilisterna vill att alla avgifter skall gå bilisterna till nytta, till nya vägar. Men det menar man inte på trafikförbundet, bättre vore det ju om man överförde dem till annan trafik så att bilismen minskade.

Helsingfors – vår huvudstad sedan 1812

Samhälle

Arkivet

Mera från Arkivet och Elävä arkisto

Följ Elävä arkisto och Arkivet

Yle Arkivet är tillsammans med Elävä arkisto aktivt på sociala medier. Vi delar både svenskt och finskt innehåll på Facebook, Twitter och Instagram.

  • Många faror på skolvägen

    Hur tar man sig till skolan?

    Hur tar man sig till skolan; till fots, med cykel, båt eller buss? När nya förorter byggs glömmer man skolbarnen.

  • Sursik skola 1975 – teori och praktik i grundskolan

    Elever och lärare om sin skola.

    På 1970-talet övergick de flesta skolor till att bli grundskolor. Redaktörerna Joan Harms och Birger Thölix besöker Sursik skola i Bennäs, Österbotten för att bekanta sig med teori och praktik i grundskolan.

  • Skolmaten genom flera decennier

    Finland ger skolbarnen varm mat.

    Finland hör till de få länder i världen som bjuder varm mat åt sina skolbarn. Men problem kan uppstå med näringsinnehåll , krångel, för lite eller för mycket mat.

  • En dag i högstadiet 1981

    Hur ser en idealskola och en bra lärare ut?

    Hur ser en idealskola och en bra lärare ut? Och vad gjorde man 1981 för att förbättra trivseln i högstadiet? Gör en tidsresa till högstadierna i Mattliden, Kimito, Tenala, Borgå, Jakobstad och Karleby.

Nyligen publicerat - Arkivet