Hoppa till huvudinnehåll

Bil eller inte bil

Vems fel är det när städerna är fulla av bilar, smutsiga av avgaser och fotgängare blir överkörda? Och behöver vi alla bil? Svåra och intressanta frågor tas upp i Talking Heads från 1995.

En nyförlöst ung grön Janina Andersson och en febrig obunden Klaude Kopteri (Klaus Bremer) från Rixdan (sic) är med i Talking Heads för att tala om bilism. De käbblar friskt och ilsket.

Klaus Bremer anklagar de gröna för kriminellt handlande och att de inte jobbar för vettig bilism. Man bör också förnya Finlands bilpark. Det är de grönas fel, menar Klaus. Bremer är uppe i luften och flyger i sin helikopter flera gånger per vecka under skolåren. Helsingfors är en av världens fjuttigaste huvudstäder. Bilisterna är oskyldiga, stadsplanerarna är skurkarna. En bilist köper mycket mera, och är därmed bättre än fotgängarna, menar Klaude. Också kvartersbutiker behöver parkeringsplatser.

Janina Andersson försöker propagera för ett bilfritt centrum och billig kollektivtrafik. Varför är kollektivtrafik så dyrt, undrar Janina Andersson?

Vi får följa med Linda som får körkort och så träffar vi Annika Luther som tar sig överallt utan bil med fem barn. Hon tycker att det är orättvist att bilarna skall bestämma över hela samhället. Bilen är en förlängning av drömmen om frihet, men på andras bekostnad. Fotgängarna får alltid lida.

Heikki är biltokig och älskar sin Chevrolet Corvette. För honom innebär bilen frihet, där han kör fram på de snöslaskiga gatorna. Han tycker dock att det är idiotiskt att ha en hastighetsbegränsning på 40 km/h i städer.

Niki Luther skrattar åt detta. Hon tycker man borde förbjuda privatbilism i stadskärnan. Japan var för henne en skrämmande framtidsvision om ett totalt bilsamhälle.

Heikki kontrar att bilen inte borde få kosta så mycket. Varför skall bensinen också kosta så mycket? Pengarna bilisterna betalar öses på alla andra, inga nya vägar byggs.

Redaktör Mikaela Weurlander kollar hur pengarna egentligen fördelas: på Bilförbundet, Trafikförbundet och på Statens ekonomiska forskningscentral. På Statens ekonomiska forskningscentral menar man att man från bilisternas pengar bör kompensera för avgaser, klimatuppvärmning, olyckor.

Men på bilförbundet menar man att det bara är konkreta varor och t.ex. vägar som bör vara med i räkningnen. Bilisterna vill att alla avgifter skall gå bilisterna till nytta, till nya vägar. Men det menar man inte på trafikförbundet, bättre vore det ju om man överförde dem till annan trafik så att bilismen minskade.

Helsingfors – vår huvudstad sedan 1812

Samhälle

Arkivet

Mera från Arkivet och Elävä arkisto

Följ Elävä arkisto och Arkivet

Yle Arkivet är tillsammans med Elävä arkisto aktivt på sociala medier. Vi delar både svenskt och finskt innehåll på Facebook, Twitter och Instagram.

  • Midsommarstångens historia

    Karl Sahlgren pratar sig genom midsommarstångens historia.

    Redaktör Karl Sahlgren pratar sig genom midsommarstångens historia, medan han spelar folkliga låtar på munspel och ritar bilder.

  • Väderprognos och varningar i midsommartid

    Juha Föhr ger en prognos för midsommarafton

    Midsommaren närmar sig. Då bör båtförarna varnas och vädret diskuteras. I det här klippet från 1992 lovar Juha Föhr att det blir tillfälligt varmt och soligt.

  • Morjens: Midsommarsketch

    Lev och dö som en finländare lyder mottot till denna sketch.

    Lev och dö som en finländare lyder mottot till denna sketch i Morjens.

  • Midsommar i Nagu

    17 % av de unga under 25 år på Nagu är arbetslösa.

    Hur har ungdomarna det i Nagu, skärgårdskommun i Åbolands skärgård? Hurudana utsikter har de inför framtiden och midsommaren?

Nyligen publicerat - Arkivet