Hoppa till huvudinnehåll

Företag satsar på egna tv-kanaler på nätet

Reklamen i den form som vi känner den håller på att dra sina sista andetag. Företagen övergår i allt högre grad till att själva producera sitt reklaminnehåll och blir allt snålare med att betala för reklamutrymme.

En ny trend är att företag grundar egna tv-kanaler på nätet.
- Reklam är ärligare information än tidningsartiklar, anser marknadsföringsstrategen Erkki Izarra. Konsumenten vet hela tiden vem som är avsändaren.

Aurinkomatkat slutar köpa reklamutrymme

Bland andra researrangören Aurinkomatkat kommer att sluta köpa reklamutrymme och i stället satsa på gratisreklam på nätet. Sporttillbehörstillverkaren Adidas gick redan för fem år sedan in för att göra reklam enbart över internet.

En annan föregångare på området är energidryckstillverkaren Redbull som har en egen tv-kanal på nätet.

"Varje nagelsalong kan ha en egen tv-kanal"

De här är alltså en trend som hållit i sig en tid.
- Varje liten nagelsalong i Ekenäs kan ha sin egen tv-kanal på Youtube, säger marknadsföringsstrategen Erkki Izarra.

Och det är det som händer just nu. Alla företag går ut och visar upp sina produkter på Youtube?
- Det ger många intressanta möjligheter för marknadsföringen, säger Izarra. En traditionell tv-reklam tar flera veckor att producera och det kan ta månader innan reklamen når kunderna.

Nu kan vem som helst producera videor och sätt ut dem på nätet.
- Men vem som helst kan inte göra lockande och bra innehåll, säger Izarra.

"Kreativiteten har aldrig varit viktigare"

Izarra får medhåll av företagaren Peter Barmer som i över trettio år haft olika uppgifter inom reklambranschen.
- Sättet hur man kan nå ut till olika målgrupper har förändrats mycket, säger Barmer. Kreativiteten har aldrig varit så viktig som nu.

Ryktena om de traditionella reklammediernas död är ändå överdrivna, anser Barmer.
- Jag tror absolut att reklam i tv och tidningar finns kvar i någon form också om fem år, säger Barmer. Men kanske inte i samma utsträckning som nu.

Reklamkonsulten Micke Nordman är inne på samma linje.
-Innehållet är fortfarande det viktigaste, säger Nordman. En dålig reklam är en dålig reklam, och då spelar det ingen roll i vilken kanal reklamen produceras.

"Reklam ärligare än tidningsartiklar"

För reklammännen har reklamen och den information som företagen ger om sina produkter en hög trovärdighet.
- Reklam är den mest ärliga formen av kommunikation, säger Izarra. Du kan läsa på företagets logo vems information du tar del av.

Men det är ditt eget ansvar att ta reda på motargumentena?
- Det är lättare om du vet vem som är avsändaren, säger Izarra. När du läser tidningen vet du aldrig vem som är avsändaren. Företagen är öppna med att de vill sälja.
Men det handlar om pengar.
- Företagen vill sälja, säger Izarra. Och det finns inga problem med det.

Läs också