Hoppa till huvudinnehåll

"Läkare med sömnbrist utgör en risk för patienterna"

Åtta timmars sömn per natt behöver nästan alla, säger psykoterapeut Monica Halinen. Bild: YLE/ Karin Filén monica halinen

- Om läkarna arbetar oregelbundet väldigt länge ska de nog vara oroliga, både för sin egen men också för patienternas del. Att vaka tjugofyra timmar i ett sträck är absolut för mycket.

Det säger Monica Halinen, legitimerad psykoterapeut, om läkares långa jourpass. Detta efter att en amerikansk forskning kommit fram till att en läkares IQ efter ett pass på 24-31 timmar kan sägas ligga på omkring 70, vilket motsvarar en lindrig utvecklingsstörning.

Vad händer då egentligen när en människa vakar så länge?

- Minnet fungerar inte riktigt och man blir okoncenterad. Man förlorar också sin kreativitet, vilket betyder att man blir låst i sina tankebanor och att det blir omöjligt att hitta på nya lösningar. Det är problematiskt för den som är patient hos en sådan läkare.

Läkaren skickade hem, sonens blindtarm sprack

Halinen har egna erfarenheter av hur det kan gå om läkaren har vakat för länge. Hon är själv utbildad sjuksköterska och var säker på att hennes son hade blindtarmsinflammation när hon mitt i natten förde honom till jouren eftersom han hade akuta smärtor i magen.

- De gav smärtmediciner och skickade hem oss. Följande natt sprack hans blindtarm. Jag är säker på att läkarens misstag berodde på att han hade vakat så länge.

- Stackarn, tillägger hon.

"Utan sömn skrumpnar man"

Även om man inte har extrema arbetspass på 24 timmar är det ändå många som får för lite sömn. Man kanske jobbar skiftesjobb, kanske barnen håller en vaken, eller också sitter man kanske framför datorn eller tv:n nätterna igenom.

Det här är inte bra för ens arbetsprestation, och inte heller för en själv, säger Monica Halinen. De kognitiva störningarna man kan få nämndes redan tidigare, men utöver det nämner Halinen också en ökad benägenhet för depression.

- Det finns undersökningar som säger att redan tre veckor utan tillräcklig sömn ger kliniska symptom på depression. Man är nedstämd och orkeslös och upplever sig som dålig.

Allra helst ska kroppen få sova när den "vill" sova, då mår man som bäst. Särskilt viktigt är det att man får sova nattetid.

- Om man inte sover tillräckligt nattetid skrumpnar man! På natten när man sover utsöndras tillväxthormon i kroppen och cellerna förnyas, men om man inte får tillräckligt med sömn händer det här inte, säger Monica Halinen.

Ta en siesta!

De goda nyheterna är att det går att återställa kropp och själ:

- Det är aldrig för sent att börja leva bra! Om man ska må bättre måste man försöka sova ungefär åtta timmar, och allra helst ungefär mellan kl 23 och 7.

Till sist vill Halinen uppmuntra alla som tycker om att ta en liten siesta då och då:

- Tupplurar är jättebra!

Läs också

Nyligen publicerat - Huvudstadsregionen