Hoppa till huvudinnehåll

Företag fuskar med marknadsföringen

hud kräm
Många kosmetikaföretag redogör endast för positiva forskningsresultat. hud kräm Bild: YLE/Catariina Salo creme

Företag testar allt oftare gränserna i sin marknadsföring. Det är typiskt med gränsfall där man använder statistik selektivt eller låter bli att ge ut viktig information om produkten, säger Åke Finne, lektor i marknadsföring vid Hanken i Helsingfors.

- Om man testat sin produkt, till exempel kosmetika, så kanske man inte redogör för samtliga resultat eller också tolkar man siffrorna till sin fördel. Som konsument lönar det sig oftast att ta dylika undersökningar med en nypa salt.

Också kundreferenser ska man som kund se upp med.

- Företagen väljer förstås de referenser och kommentarer som ger den mest positiva bilden av den egna produkten. Man bör fråga sig vem som skrivit dem och varför.

Digitala tjänster retar upp folk

Vid konkurrens- och konsumentverket är klagomål från missnöjda konsumenter vardagsmat. Särskilt ofta gäller missnöjet marknadsföringen av digitala tjänster, det vill säga mobiltelefonanslutningar, bredband och kanalpaket.

- Branschen präglas av hård konkurrens och aggressiv marknadsföring. Företagen går ut med billiga erbjudanden men låter ibland bli att uppge information som gäller till exempel längden på avtal för en mobilanslutning. Ofta vet kunderna inte exakt vad de betalar för och förbinder sig till, säger juristen Mika Hakamäki vid konkurrens- och konsumentverket.

Konsumentlagstiftningen har förbättrats på senare år, då EU går mot en harmoniserad lagstiftning. Det gynnar konsumenten, menar Hakamäki. Samtidigt gör företagen sitt bästa för att töja på gränserna.

- Situationen är svår och lagstiftningen måste ständigt uppdateras, då företagen letar efter kryphål som de kan utnyttja.

Sociala medier sätter press på företagen

Samtidigt som företagen testar gränserna i sin marknadsföring, så har kunderna mer information än någonsin att tillgå.

- Via de sociala medierna sprids informationen i dag rekordsnabbt. Köper du en usel digitalbox och berättar om det för dina vänner på Facebook eller Twitter, så kan det ha stark genomslagskraft. Och det behöver inte alltid missgynna företagen, de får också värdefull information via de sociala medierna, säger Åke Finne.

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes