Hoppa till huvudinnehåll

“Näthandelns betydelse har överdrivits”

Keyboard.
Keyboard. keybord

Forskare och branschfolk inom handelsbranschen anser att medierna ger näthandeln för stor betydelse.

Arhi Kivilahti har forskat inom näthandel. Enligt honom pratas det mycket om hur stor näthandeln håller på att bli, men verkligheten är en annan.

– Inom den närmaste framtiden kommer vi nog inte att få se en näthandel som växer explosionsartat, säger Kivilahti.

Handeln på nätet växer nog, men de fysiska butikerna kommer inte att försvinna. De kommer istället att komplettera varandra. Men Kivilahti säger att företagare nog ändå ska statsa på näthandeln.

Obetydlig del

Harry Broman är vd för Broman group, som på nätet främst säljer reservdelar för bilar. Broman håller med om att näthandelns betydelse har överdrivits.

– Vi har sysslat med näthandel i tio år och inkomsterna därifrån motsvarar inkomsten från en fysisk affär. Och vi har 21 affärer. Näthandeln är inte så betydelsefull, den har fått för mycket uppmärksamhet i medier, säger han.

Broman säger att näthandeln är större inom vissa branscher, som till exempel inom klädbranschen. Men i det stora hela är den väldigt liten.

Hur mycket finländarna handlar på nätet finns det inga exakta siffror på. Inom detaljhandeln är näthandelns andel 7 procent.

Arhi Kivilahti säger att böcker hör till den vara som personer handlar mest av på nätet. Men han tror ändå inte att bokaffärerna kommer att försvinna.

– Människor kommer att vilja handla i bokaffärer, men hur affärerna ser ut i framtiden är oklart. Ett alternativ kunde vara att biblioteken tar över bokaffärernas verksamhet.

Finländsk näthandel går miste om miljardbelopp

Läs också

Nyligen publicerat - Inrikes