Hoppa till huvudinnehåll

Danske Bank tar kundkritiken med ro

Danske Banks fasad
Danske Banks fasad Bild: Danskes Banks hemsida danske

I en ny studie om kundernas uppfattningen om de finländska bankerna hamnar Danske Bank längst ner på listan. Bland annat stängningen av kontor och nya bankavgifter har orsakat missnöje bland kunderna. Kenneth Kaarnimo, chef för Danske Bank i Finland, besvarar kritiken och poängterar de ändrade förhållandena.

- Vi har utgått ifrån en mycket djup analys och i den analysen har vi tittat på hur kundbeteendet har förändrats. I dagens läge kan man sköta saker väldigt långt över telefon och i nätbanken kan man också sköta många av de avtal som man ingått med oss. Vi har dessutom ännu 60 kontor kvar i Finland. När vi lägger allt det här ihop så ser man varför vi har gått in för den modell vi har nu, säger Kaarnimo.

Kaarnimo understryker att Danske Bank fortfarande är inne i en förändringsprocess och att det dåliga resultatet kan bero på den processen. Han säger också att Danske Bank tar kritiken allvarligt och strävar till att vara i kontakt med sina kunder för att påvisa vilka möjligheter de har att sköta sina dagliga bankärenden. För att också tjäna äldre kunder som kanske inte har tillgång till bankens digitala tjänster har banken bland annat förlängt öppethållningstiderna. Är då den tiden förbi när bankerna öppnar nya kontor?

- Det skulle jag nog säga. Det kan vara att man flyttar ett kontor eller att det sker en förändring i kundunderlaget så det är inte uteslutet. Men den grad av kontorsöppningar som vi hade för fem till tio år sedan så den tiden tror jag nog är förbi, säger Kaarnimo.

Läs också