Hoppa till huvudinnehåll

Kunder luras av vinstlystna telefonförsäljare som säljer el

Kunder klagar över vilseledande telefonförsäljning av el Bild: Yle telefonförsäljning

Myndigheterna har fått in tiotals klagomål från elkonsumenter i huvudstadsregionen som känner sig vilseledda av telefonförsäljning av el.

Enligt Jukka Kaakkola, jurist vid Konkurrens- och konsumentverket har myndigheterna i år tagit emot ett sjuttiotal klagomål från förbryllade elkonsumenter. Klagomålen gäller Suomen Energiayhtiö Oy:s telefonförsäljning.

Tiotals klagomål kommer från huvudstadsregionen.

I värsta fall har konsumenterna gått med på att byta elleverantör utan att de har förstått det.

- Konsumenter är ofta omedvetna om att telefonförsäljare som representerar elbolag är ute efter att sälja elavtal. Därför vet de inte vad de ska fästa uppmärksamhet vid under samtalet, säger Kaakkola

Enligt Kaakkola kan en slarvig eller vinstlysten telefonförsäljare i värsta fall tolka ett medgivande av något slag från konsumentens sida som ett ja till ett nytt elavtal och elabonnemang.

Det finns kunder som inte vet att det går att ingå elavtal muntligt per telefon. Enligt elmarknadslagen är det möjligt efter ett klart medgivande från kundens sida. Då ska det nya elbolaget skicka en skriftlig bekräftelse av avtalet och villkoren för abonnemanget per post. Om kunden inte kontaktar det nya elbolaget för att ångra avtalet under en tidsperiod på två veckor, så blir det nya avtalet giltigt och elleverantören byts ut.

Lagen entydig: elbolaget bär ansvar

Jukka Kaakkola säger att lagen entydigt ålägger elbolagen att ge all den inforamtion som krävs för att konsumenten ska klara av att handla rätt i samband med telefonförsäljning.

- Det är försäljarens sak att marknadsföra sin produkt så att kunden alltid vet vad det är frågan om. Konsumenten ska uttryckligen godkänna avtalet under telefonsamtalet, säger Kaakkola.

Suomen Energiayhtiö Oy spelar in samtalen

Verkställande direktören vid Suomen energiayhtiö, Peter Wärme, säger att telefonförsäljningen sker via telemarketingbolag.

- Enligt vår policy spelas alla samtal in för att säkra kvalitetskontroll. Bolagen borde enligt reglerna lyssna igenom banden för att kontrollera kundens medgivande.

Peter Wärme uppmanar kunder som känner sig svikna eller lurade att ta kontakt med elbolaget och han försäkrar att man ska se över telefonförsäljningen:

- Om telemarketingbolaget har gjort fel, så tar vi bort den person som har begått felet från vår marknadsföring. Eller så kan vi ta bort hela bolaget om det skulle visa sig finnas skäl för det, säger Wärme

Jukka Kaakkola från Konkurrens- och konsumentverket uppger att konsumentmyndigheterna har hållit ett öga på bolagets telefonförsäljning i flera års tid och man har anmärkt på problem med telefonmarknadsföringen redan tidigare.

Läs också: Pekka Palmgren: Inte han nu igen!