Hoppa till huvudinnehåll

Pekka Palmgren: Inte han nu igen!

Bild: Yle/Jyrki Valkama palmgren

De fräckaste företagarna bryr sig inte om tillsägelser från myndigheterna utan fortsätter med sitt lurendrejeri som om ingenting skulle ha hänt.

Jag höll på att få morgonkaffet i vrångstrupen när jag läste artikeln på Svenska Yles webbsida om ett företag som med aggressiv telefonförsäljning lurar folk att byta elbolag. I artikeln berättades att ” konsumenterna gått med på att byta elleverantör utan att de har förstått det.”

Men det var egentligen inte det som gjorde att jag hajade till. Det var namnet i artikeln: Peter Wärme. Jag hade ju intervjuat samma man år 2008 om samma sak. Så här lät det då: ” Telefonen ringer, du lovas el till ett billigt pris. Men när räkningen kommer är priset plötsligt mycket högre. Då du försöker få en förklaring till prishöjningen går elbolaget inte att nå. Väljer du att inte betala räkningen har du snart inkassobolaget i nacken på dig.”

Även då strömmade klagomålen in. Också då manade konsumentmyndigheterna till försiktighet. En ångerfull Peter Wärme lovade då bot och bättring. Och nu fortsätter verksamheten med likadana metoder och med samma resultat dvs arga och besvikna kunder.

Finns det ingenting som hjälper?